Het is al even geleden dat ik wat van me heb laten horen… Ondertussen zit ik al ruim twee weken op Pico en ik begin me meer en meer thuis te voelen. Het eiland is boven- en onderwater prachtig, de mensen zijn leuk en er is heel veel te doen! Gelukkig is het seizoen nog niet helemaal van start gegaan, dus heb ik nog een beetje de tijd om te acclimatiseren en samen met de andere stafleden de duiklocaties te verkennen en alles in het duikcentrum op orde te brengen.

Tekst en foto’s: Kim ten Wolde

Lissabon en Sintra

Ik had de meest toepasselijke boarding gate op Schiphol: New opportunity, here I come! Na mijn vertrek uit Amsterdam had ik eerst een tussenstop in Lissabon. Wat een prachtige stad is dat, echt ’n aanrader om een paar dagen naar toe te gaan. Ik had net iets meer dan twee dagen, maar ik ben niet echt ’n citytripper, dus langer hoefde ook niet echt voor mij. Heerlijk en goed geprijsd eten en drinken (tja, je blijft ’n Nederlander!) en ondertussen de mooie stad ontdekken op dag 1 en de tweede dag naar Sintra om het paleis te bezoeken. Het is ’n klein uurtje met de trein, maar dat is het zeker waard! Tip: de bus is ’n drama, maar een Uber bestellen is zo gedaan, kost bijna ’t zelfde en veel sneller en comfortabeler!

Pico

En toen was het tijd om door te gaan naar Pico! Mijn bagage was wederom ’n leuke uitdaging. Na een aantal telefoontjes van de check-in medewerker kwam ik er doorheen met een beetje bijbetalen. Gelukkig wogen ze mijn handbagage deze keer niet; er zat nu nóg meer in omdat ik de overbagage al aan zag komen! Eenmaal door alle security heen kon ik nog anderhalf uur wachten. Nu was het zover: ik ging in het vliegtuig naar de Azoren! Ik vloog op Horta, wat een stuk beter was qua vluchten uitzoeken en het is slechts ’n halfuur met de ferry. En nadat je de ferryterminal uit loopt, sta je meteen bij Pico Sport! Pascal stond me op te wachten om een handje te helpen met de bagage en ik werd voorgesteld aan iedereen die er was. Namen onthouden is nooit een van m’n sterke punten geweest, dus dat kostte een paar dagen, maar ondertussen zitten ze erin. Na de voorstelronde kon ik m’n duikmateriaal uitpakken en naar het appartement waar ik tijdelijk zou zitten. Heel tijdelijk zo bleek, aangezien ik twee dagen later weer verhuisde!

Anderen lezen ook:  The Home of Big Mama

Anker

Dag twee was de dag van het verloren anker. Een Nederlands zeilschip was haar anker verloren in de buurt van Saõ Roque en Pico Sport was gevraagd om te helpen dit anker weer te vinden. Een leuk stel eerste duiken op Pico! De plotter van ’t zeilschip bleek erg goed te zijn, na het afdalen kwamen we bijna meteen de verloren ankerketting tegen en konden we de boei eraan vastmaken. Als beloning kregen we ’n tas vol Heineken! Amsterdam wil me blijkbaar niet laten gaan… De dagen erop volgend bestonden voornamelijk uit het op orde brengen van het duikcentrum en het reilen en zeilen leren binnen Pico Sport. En natuurlijk de duikstekken leren kennen. Het is hier onderwater echt prachtig: van nudibranch tot langoest, octopus tot pijlstaartrog. En natuurlijk de blauwe haai! Helaas heb ik deze nog niet gezien, maar dat komt zeker nog!

Dive centre manager

Een leuke ontwikkeling: dankzij het plotse vertrek van de vorige dive center manager was deze positie opeens vrijgekomen, wat ervoor zorgde dat ik direct in dit gat kon springen! Het levert ’n hele hoop extra werk op, maar is de perfecte stap in mijn carriereswitch! Ook ben ik de hele maand juni druk als veiligheidsduiker voor de onderwatercameraman voor ’n documentaire waar ik helaas nog niet meer over mag vertellen. 😉

Oh, en om nog maar even van deze gelegenheid gebruik te maken: in juni hebben we twee mooie last-minute aanbiedingen, dus ben je hier nog niet geweest of wil je nóg een keer?!

Anderen lezen ook:  Ademhalen & Controle over drijfvermogen

Check Pico Sport op Facebook!