Greenpeace is een wereldwijde campagne begonnen tegen Coca-Cola. Het is hoog tijd dat de frisdrankgigant verantwoordelijkheid erkent voor zijn bijdrage aan de plastic soup en een duurzame koers gaat varen. Het grootste frisdrankenbedrijf ter wereld (500 merken, actief in meer dan 200 landen en een omzet van bijna 196 miljard dollar) produceert volgens het vandaag gepubliceerde Greenpeace rapport “Coca Cola’s plastic geheim” wereldwijd 110 miljard flesjes per jaar (of meer dan 3400 per seconde). Een deel daarvan eindigt onherroepelijk in de oceanen, waar het bijdraagt aan plastic vervuiling en dierenleed.

Coca-Cola blijft echter voortgaan op de oude weg. Winst voor aandeelhouders is belangrijker dan het tegengaan van plastic vervuiling. Het aandeel hervulbare flessen wordt steeds kleiner en de hoeveelheid hergebruikt materiaal in flessen blijft wereldwijd steken op amper 7%. Dit terwijl er al plastic flessen zijn die voor 100% van hergebruikt plastic worden gemaakt. Het bedrijf verzet zich hevig tegen de invoering van statiegeld en voert een lobby tegen invoering van strengere milieuregels.

Maria Westerbos, directeur van de Plastic Soup Foundation. “Wij steunen de oproep van Greenpeace aan Coca-Cola om de plastic wegwerpfles zo snel mogelijk uit te faseren van harte. Coca-Cola is niet alleen in grote mate verantwoordelijk voor de plastic soup, maar is een van de weinige bedrijven ter wereld die wezenlijk kan bijdragen aan de oplossing vanwege zijn marktpositie. Maar dat doet Coca-Cola niet.”

 

Bron: Plastic Soup Foundation