Column Menno Gaastra


nieuwsbeeld

Andere artikelen

Slaapgebrek
(0 reacties)
22-11-14
Gezond gebit
(2 reacties)
11-11-14
Zeeziek
(6 reacties)
06-09-14
Duiken zonder tank op je rug
(0 reacties)
01-08-14
Zomertips!
(2 reacties)
09-07-14
Zelf mixjes maken voor je oor
(4 reacties)
27-06-14
Ik moet zoooo nodig plassen…
(1 reacties)
25-02-14
Houd het warm
(11 reacties)
29-12-13
Toon volledig archief

Slaapgebrek

22-11-14

Is het bij jou gisteravond ook zo laat geworden? Als het gezellig is, is het vaak moeilijk om op tijd te gaan slapen. Bijvoorbeeld tijdens een gezellig duikweekend in Zeeland. Niets leukers dan de mooie ervaringen met elkaar te delen. Liefst nog met wat extra biertjes of wijntjes. Dat alcohol en duiken geen goede combinatie zijn, weten we allang. Maar hoe zit het met slapen?

Ook na een nachtje met slaaptekort kun je je de dag erna goed voelen. Maar ook merk je dat je toch wat minder alert bent op alles wat er om je heen gebeurt. Je doet net even langer over het in elkaar zetten van je set en wat zei de duikinstructeur nu ook alweer? Herkenbare momenten voor een ieder van ons. Bij slaapgebrek gedurende 1-2 nachten kun je nog wel met een goede nacht slaap daarna weer bijtanken.

Slaapapnoe-syndroom
Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je sowieso slecht slaapt en eigenlijk nooit uitgerust wakker wordt. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Een daarvan is het zogenaamde slaapapnoe-syndroom. `s Nachts kan de ademhaling stokken doordat je zo ontspannen ligt dat de luchtweg zich zo vernauwd dat er geen luchtpassage meer mogelijk is. Bijvoorbeeld bij mensen die overgewicht hebben, bepaalde geneesmiddelen gebruiken of bij alcoholgebruik. De oplossing ligt dan in het openhouden van de luchtwegen. Dit kan op verschillende manieren afhankelijk van de oorzaak.

Inslapen
Veel mensen hebben een probleem met inslapen en vallen 1-2 uur voordat ze moeten opstaan pas in slaap. Je merkt dat je concentratievermogen verder afneemt. Ook reageer je minder adequaat op plotselinge veranderingen om je heen. Ook je humeur wordt minder vrolijk en alles wat je doet kost veel meer moeite.  Deze problemen kun je ook onder water ervaren. Dit kan natuurlijk leiden tot gevaarlijke en zelfs levensbedreigende situaties. Het is dus zaak om goed geslapen te hebben als je gaat duiken. Je hebt meer energie en je kunt beter en sneller reageren in noodsituaties.

Oorzaak zoeken
Hoewel duiken een relaxte bezigheid is moet je wel beseffen dat een bepaalde mate van fitheid essentieel is om veilig te kunnen duiken. Mocht je niet optimaal kunnen slapen dan is het goed na te gaan waar het probleem kan liggen. Teveel stress? Te druk?  Soms is het niet direct zo duidelijk. Na verloop van tijd kan het zijn dat je je heil gaat zoeken bij slaappillen. Voor het duiken kan dit ook gevaar opleveren. Je kunt hier ook suf van worden. Maar ook kun je gevoeliger worden voor de gevolgen van hogere partiële stikstofdrukken. Kortom: Goede slaap is essentieel, ook voor het duiken. Slaap lekker en droom over mooie duikstekken.  

Reageer op dit artikel

Afzender:

Uw waardering

Bericht:

 


Reacties op dit artikel





Klik hier om je in te schrijven
Nederland België

Copyright © Vipmedia 2010   -   Privacy statement   -   Disclaimer