Mijn vader en beste duikbuddy waar ik al vele duikavonturen mee beleefd heb is dit jaar 66 jaar jong geworden. Hij had nog nooit manta’s en walvishaaien gezien. Beiden zijn we ook gek van haaien. Aangezien ik ze 9 jaar geleden in een groepsreis door Zuid-Afrika, Swaziland en Mozambique gezien heb, gingen we nu op zoek op naar een zelfde soort reis.

Tekst en foto’s: Bert Ras

Samen met mijn vader op avontuur.

De reisbeschrijving van de 18 daagse groepsreis ‘Southern Africa Unlocked’ van Ocean Legends Tours met duiken in Mozambique en Zuid-Afrika klonk ons perfect in de oren. In oktober hebben we deze reis beleefd met boven- en onderwateravonturen.

Dag 1: Vlucht naar Johannesburg

Na een reis van bijna 20 uur (met wachttijd op Heathrow in Londen) kwamen we aan op het vliegveld in Zuid-Afrika. We werden hier opgepikt door Roy Harmse van Ocean Legends Tours. Hij was onze gids gedurende de hele reis en is zelf in Zuid-Afrika geboren. Hij gaf ons de kans om het beste van het beste van het zuiden van Afrika te zien. Nadat alle Nederlandse rezigers en koffers verzameld waren werden we naar Twana Lodge in Pretoria gebracht.

In Twana Lodge was ik de vorige keer ook geweest maar dan in augustus: nog winter in Afrika. Slapend in de stenen blokhut met 2 dekens over me heen werd ik toen vroeg in de nacht wakker omdat mijn hoofd ietwat bevroren was. Nadat ik mijn zomerjas over mijn gezicht heen had gerold waarbij een ademgat overbleef kon ik weer verder ‘slapen’. Gelukkig is het in oktober wel zomer in Zuid-Afrika. Toen we alle Nederlandse en enkele Vlaamse medereizigers ontmoet en begroet hadden werden we getrakteerd op een Zuid-Afrikaanse braai: Cous cous salade, peri peri kip en boerenworst.

Twana Lodge

Dag 2: Van Johannesburg naar het Kruger Park

Na een goed ontbijt gingen we bepakt en bezakt met bus en trailer naar ons eerste avontuur: het wereld beroemde Kruger National Park. Onderweg stopten we bij de Staircase: een prachtig begroeide groene vallei. Na een flink aantal uren rijden kwamen we aan bij het Kruger National Park waar we 2 nachten verbleven in tentjes. De tenten zetten we op op een kampeerplaats die afgebakend was met schrikdraad om leeuwen en ander wildleven buiten te houden. Mijn vader keek het meeste op tegen deze nachten: slapen op een dun matrasje in een warme tent. Gelukkig kampeerden we maar 3 van de 17 nachten.

Slapen op een dun matrasje in een warme tent.

Dag 3: Op safari in het Kruger National Park

Na een nacht met weinig slaap werden we in de ochtend opgehaald om the Big 5 (en ander mooi leven) te spotten in trucks. De luipaard was als eerst aan de beurt: 5 seconden was niet lang genoeg om een goede foto te maken. Een leeuw en een leeuwin schuwden wat exhibitionisme niet op de open vlakte. De sessie duurde 22 seconden (dit doen ze 5 dagen achter elkaar/ ± 40x per dag/ tot 30 seconden per keer). Ook genoten we van een grote groep olifanten die langs de weg stonden te grazen. Even verder vond een moeder en baby neushoorn verkoeling in een kleine poel waar ze de baby ook borstvoeding gaf. Als laatste zagen we een grote groep mannelijke buffels die lagen te chillen onder wat bomen.

Big 5 en ander mooi leven spotten

Hierna deden we in de late namiddag een nightsafari. In het begin was er nog net genoeg licht om wat foto’s te maken van olifanten, buffels, mangoestes en neushoornvogels, etc.. We zagen veel groene ogen van impala’s: de McDonald’s van de savanne, want er staat een zwarte M op hun kont en ze bevinden zich overal. Helaas zagen we geen rooie ogen van groot wildleven die we graag hadden willen spotten. Wel stopten we met de bus vlak naast een olifant ‘a little bit to close for comfort’. Terug op de kampeerplaats had Roy de braai al in de fik staan voor een goed stuk vlees. En onze andere Zuid-Afrikaanse gids Bianca had wat gezonde salades gemaakt.

Dag 4: Van Kruger National Park naar Maputo in Mozambique

Anderen lezen ook:  Ursuit droogpak VS. onderzeeboot

Tijdens het ontbijt werden we omringd door mangoestes, eekhoorns en apen die gelukkig van ons ontbijt afbleven. We vertrokken vroeg omdat de controles bij de grensovergang naar Mozambique soms wel 6 uur kunnen duren. Hier werd je lastig gevallen door mensen die sim-kaarten aan je willen verkopen, geld willen wisselen (van Rand naar Metical), etc.. Lees: je geld of telefoon stelen. Gelukkig was alles snel goed gekeurd. We gingen door de hoofdstad Maputo naar het bewaakte resort ’the Blue Anchor Inn’ voor een overnachting. Eerst maar even een goedverdiende plons nemen in het zwembad. Als toetje op de dag en bij het diner kregen we lemmmon mmmeringue pie.

Dag 5: Van Maputo naar Praia do Tofo

We stonden weer vroeg op, omdat het flink wat uren reizen is naar Praia do Tofo. Onderweg kwamen we langs wegen waar maar één product verkocht werd: piri piri, cashewnoten of palmwijn. Een paar uur verwijderd van Praia do Tofo werden we voor het eerst getrakteerd op een prachtig uitzicht over de Indische Oceaan. In Praia do Tofo gingen we eerst naar de duikschool Diversity Scuba om onze duikspullen te brengen. Ik was hier bekend van de vorige groepsreis waar alles tot in de puntjes geregeld was. Hier werden we opgehaald met een pickup door de eigenaar van Casa Malcampo, een resort dat aan een klif staat met een prachtig uitzicht over de uitgestrekte oceaan. Yes, morgen eindelijk duiken.

Prachtig uitzicht over de uitgestrekte oceaan.

Dag 6: Eerste dag duiken bij Praia do Tofo

Na het ontbijt werden we door Dieter naar de duikschool gebracht. Duikuitrusting in elkaar zetten, nitrox checken, een korte maar duidelijke briefing en daarna ‘even’ de zodiac vanaf het strand in het water drukken. Na een korte zodiacrit rolden we achterover het water in. Oei, mijn vader zijn masker (op sterkte) was kwijt. Mijn vader klom terug op de zodiac. Ik volgde met de rest het touw van de decoboei van de gids naar beneden. Ik verbruikte iets meer lucht dan normaal omdat ik driftig op zoek was naar het verloren masker. Na een kwartier dook mijn vader opeens naast me op. De gids had het masker langs zich zien dwarrelen toen hij de decoboei uitzette. Toch geen vakantie verpest voor mijn vader.

Duikuitrusting in elkaar zetten, nitrox checken, een korte maar duidelijke briefing.

Het zicht in Mozambique is niet super helder en de bodem is grimmig, rotsachtig en er groeit weinig koraal. De duiken tijdens de eerste ochtend waren jammer genoeg niet spectaculair: wat honingraat murenes, schildpadden en klein leven. In de middag hebben we een ocean safari gedaan met Diversity Scuba. We hebben enkele keren kort gesnorkeld met dolfijnen. We zagen ook een moeder bultrugwalvis met baby. Maar na 3 uur varen hadden we nog geen walvishaai gezien. En de zodiac werkte ook niet meer op volle kracht. We werden opgehaald door een andere zodiac, maar werden op het laatst gelukkig nog wel met een walvishaai beloond. Helaas zwommen er te veel mensen om het beest heen om een goede foto te maken. Hopelijk krijgen we morgen weer een kans als het met het weer mee zit.

Anderen lezen ook:  Mis jij een van je fundamentele duikvaardigheden?

Dag 7: tweede dag duiken bij Praia do Tofo

De volgende ochtend werd alles goed gemaakt tijdens het duiken bij het rif Galleria met het grote leven waar we voor gekomen waren. Aan het begin zagen we een gespikkelde waaierstaart pijlstaartrog van meer dan anderhalve meter breed die super rustig bleef liggen. Ook zagen we een grote en meest lelijke soepschildpad die ik ooit ontmoet heb. En daarna zagen we de mooiste en grootste manta die ik ooit gezien heb. Met een spanwijdte van minstens 4 meter lag hij voor een full treatment bij het schoonmaakstation. Hij maakte hierbij enkele grote rondes en zwom daarna gracieus weg. Als kers op de manta(art) schoten er op weg naar onze veiligheidsstop een groep van 40 duivelsroggen langs ons heen. Tijdens de volgende zodiacrit sprongen 2 van deze prachtige beesten met een salto achterover boven het water uit.

De mooiste en grootste manta die ik ooit heb gezien.

Tijdens de middag was het weer goed en konden we nog een ocean safari doen. Gelukkig kregen we hierbij nog een walvishaai te zien zonder ander groepen mensen in de buurt. De contouren en zijn witte vlekken van de grote haai die vlak onder het wateroppervlak zwom kon je goed zien vanaf de zodiac. We rolden rustig achterover het water in en zwommen rustig mee met het mooie beest wachtend op het juiste moment om een foto te maken. Dat gebeurde toen hij zijn bek opende om een flinke hap krill naar binnen te werken. Ook hadden Roy en Bianca aan het zeeleven en ons gedacht. Ze hadden Paella voor ons klaar gemaakt van zeevruchten die vissers vers aan de deur verkochten.

We zwommen rustig mee met het mooie beest wachtend op het juiste moment om een foto te maken.

Dag 8: Van Praia do Tofo naar Bilene

Helaas moesten we na een aantal mooie duiken afscheid nemen van Praia do Tofo. We vertrokken voor onze laatste dag in Mozambique naar Bilene. We overnachtten hier in een klein resort die langs de prachtige Uembje lagune ligt. Eigenlijk hebben we hier niet zoveel gedaan. We hadden er een halve dag rijden op zitten. We gingen maar aan de bar hangen terwijl we de zon boven de heuvel onder zagen gaan. Vlak voor het eten gingen nog wel enkele gekken (waaronder ik) nog even sporten om er wat calorieën af te branden met al dat lekkere eten hier.

Al weer tijd om afscheid tenemen van Praia do Tofo.

Dag 9: Van Bilene naar Hlane National Park in Swaziland

Anderen lezen ook:  Waarom zijn er zoveel duivelsroggen bij de Azoren te vinden?

Vandaag gingen we de grens over naar Swaziland. Gelukkig waren er geen problemen en gespuis zodat we snel bij Hlane National Park aan kwamen. We zetten hier voor de laatste keer onze tent op dichtbij de waterplaats. Achter een omheining van palen en prikkeldraad bevonden zich hier nijlpaarden in het water. Ook liepen er veel witte neushoorns, olifanten en ander wildleven om af en toe een slok water te nemen. Tijdens het diner aten we springbok en andere vleessoorten uit de bush. Bij het kampvuur genoten we van de traditionele Swazi dans die opgevoerd werd op het ritme van trommels. Bij de waterplaats was ik gedeelde winaar vallende sterren spotten. Na 12 uur gingen we pas naar ‘bed’ toe waar we in slaap vielen met brullende leeuwen op de achtergrond (die zich gelukkig een extra omheining verder bevonden).

Bij het kampvuur genoten we van de traditionele Swazi dans.

Dag 10: Van Hlane National Park naar Sodwana Bay in Zuid-Afrika

Vroeg in de ochtend werden we met trucks door rangers opgehaald om een Rhinowalk te doen. Het was veel veiliger dan de vorige keer dat ik hier was toen we alles te voet deden. Toen was de andere groep namelijk ‘aangevallen’ door een mannetjes olifant met jong: hij rent snel op je af en stopt dan krachtig. Dit deed hij een aantal keer. Indrukwekkend om van een afstand een bezorgde en kwade vader olifant luid te horen trompetteren. Gelukkig zijn de mensen er toen zonder kleerscheuren vanaf gekomen.

Ze moesten er nu zeker van zijn dat er geen olifanten in de buurt waren. We mochten nu al lopend op 10 meter afstand oog in slechtziend oog met 3 witte neushoorns staan. Zelf vond ik het vorige keer indrukwekkender toen we op een halve meter afstand als één met de kudde naast 9 neushoorns stonden. Maar het blijft geweldig om mee te maken. Toen de white rhinos aan het eten waren kon je duidelijk zien dat hun naam verbasterd is in de loop der jaren. Ze eten met getuite weide lippen: ze heten eigenlijk ‘wide rhinos’. Na de Rhinowalk hadden Roy en Bianca een lekkere flapjacks: kleine pannenkoekjes klaar gemaakt als ontbijt. Toen we uit het park reden werden we er op gewezen dat er veel stropers in Hlane National Park bezig zijn. Er stonden meer dan 60 palen van 3 meter hoog tot de top toe gevuld met gevonden valstrikken.

Gelukkig verliep onderweg en bij de laatste grensovergang naar Zuid-Afrika alles voorspoedig zodat we snel bij het 2de duikadres Sodwana Bay aankwamen. Hier verbleven we in houten hutten met openlucht wc en douche. Bij het restaurant was er een hoop keuze uit lekker eten. Ik nam een grote pizza. Van het wifi werd veelvuldig gebruik gemaakt. Mijn vader had al een paar dagen niet met mijn moeder gesproken en mijn vriendin verlangde naar me. We gingen hierna vroeg naar bed omdat er de volgende dag een druk duikschema was. Maar hierover en de rest van de reis lezen jullie in het volgende deel van mijn blog meer!