Heb jij het ook zo warm? Dat zal je niet vaak horen als duikers het water uitkomen. Als duikers zijn we gewend om ons te bewegen in een omgeving die veel kouder is dan dat we normaal gewend zijn.

We weten allemaal vanuit onze basiscursus dat water de warmte veel beter geleidt dan lucht. Dit betekent dat we ons altijd moeten beschermen tegen de kou van het water. Alleen bij een watertemperatuur van 35 graden lukt het ons lichaam om een goede temperatuur te houden. Maar wat nu als een pak te goed beschermt tegen de kou?

Warm in je 7 millimeter duikpak

Weinig mensen zullen het in hun hoofd halen om bijvoorbeeld op de Malediven te gaan duiken met een droogpak. Tenminste, als je geen professioneel duiker bent. Het kan zijn dat je niet genoeg geld hebt om duikpakken aan te schaffen voor de diverse duikomstandigheden. IJsduiken zal niemand in zijn of haar shorty doen. Maar in Egypte duiken met je 7 millimeter aan gebeurt wel, zelfs in de heetste periode van het jaar. Een te warm wetsuit is niet verstandig. Het start al bij de briefing: je staat misschien wel in de felle zon te luisteren met je pak aan. Als je dan het water ingaat kan het zijn dat je lichaam niet in staat is om het teveel aan warmte af te voeren.

Doordat je wetsuit de warmte van je lichaam juist wil vasthouden, kan dit leiden tot een situatie waarbij je lichaam te warm blijft. Ondanks het feit dat je in kouder water ligt. En het kan alleen maar erger worden als je je meer inspant onder water. Bijvoorbeeld door tegen de stroom in te zwemmen. Door de spieractiviteit die daarbij nodig is, ontwikkel je alleen maar meer warmte. Wat ga je hiervan merken?

Voldoende drinken

In eerste instantie zal je je niet lekker voelen. Je krijgt een misselijk gevoel en de neiging om over te geven. Je huid probeert zoveel mogelijk warmte kwijt te raken voor het lichaam. Dit gebeurt door de bloedvaatjes hoog in de huid te verwijden. Daardoor kan het zijn dat je je licht in het hoofd voelt en je bijna flauwvalt. Niemand zit er op te wachten om onder water buiten westen te raken. Het is dus van het grootste belang om deze situatie voor te zijn. Ook kunnen spierkrampen optreden. Dit heeft vaak te maken met een beginnende verstoring van de hoeveelheid vocht en zouten in je lichaam. Deze krampen kunnen onder water eveneens tot levensgevaarlijke situaties leiden. Daarom moet je altijd voldoende water drinken. Hiermee zorg je er in ieder geval voor dat je bloedsomloop goed werkt en dat er zich geen krampen ontwikkelen. De ontstane stikstofbelletjes kunnen zich ook beter oplossen in het lichaamsvocht als er een goede hoeveelheid vocht is. Kortom, zorg er bij briefings voor dat je niet in volle bepakking staat te wachten en zoek schaduw op. Let er op dat je niet teveel koffie, thee of alcohol drinkt. Dit zorgt voor een nog verdere ontwatering van het lichaam.

En als laatste: laat je goed informeren over de watertemperatuur en neem het voor jou geschikte duikpak mee. Te koud is niet goed, maar te warm dus ook niet!

Tekst: Menno Gaastra, Menno is duikmedisch arts en medisch directeur DAN Europe Nederland

Bekijk ook:

Schijnveiligheid