In je manometerslang zit aan de 1e trapzijde een koppeling met daarin een minuscuul gaatje.

Tekst: Eddy van Vliet – Scuba Support

Dit hele kleine gaatje is een beveiliging om te voorkomen dat binnen luttele seconden al je gas wegloopt. Uiteraard raak je gas kwijt maar je hebt wel genoeg tijd om in actie te komen, naar je buddy te zwemmen en samen een veilige opstijging te maken. De lekkage ontstaat vaak door knikken van de slang waarbij de metalen huls van de koppeling in de slang snijdt. Maar het kan ook komen door slijtage of het slepen over stenen. Als er een probleem ontstaat is het belangrijkste om je duik af te breken en dat je op een veilige manier, samen met je buddy, naar de oppervlakte gaat. Eenmaal boven water kun je controleren waar de lekkage zit. Wanneer het in de slang zelf zit, ga hem dan niet zelf repareren, maar koop een nieuwe. In de meeste gevallen ligt het aan een O-ring.

Aan de manometerzijde of luchtgeïntegreerde computerzijde zit een swivel.

Swivel

Aan de manometerzijde of luchtgeïntegreerde computerzijde zit een swivel. Die zorgt voor de verbinding tussen de slang en de manometer zodat ze kunnen draaien ten opzichte van elkaar. In deze swivel zitten twee O-ringen. Tijdens de onderhoudsbeurt worden deze ook ingevet om slijtage te minimaliseren. Ook kan het liggen aan vervuiling, slijtage, kalk of verdroging. Dit zie je terug bij oudere slangen die slecht onderhouden worden. Om penibele situaties te voorkomen is het daarom belangrijk om regelmatig je slang te inspecteren. Dat beetje extra aandacht is heel erg belangrijk! Controleer het rubber op uitdroging en breng je set regelmatig weg voor onderhoud.

Bekijk ook: Wat is het beste: een kunststof rits of een metalen rits?