De laatste dagen heeft het tragische incident met de liveaboard Sea Story heel de duikindustrie in zijn greep. Op social media gaan allerlei verhalen rond en mensen zeggen ook nooit meer een voet aan boord te zetten. Hoe veilig zijn liveaboards nu echt? We spraken met Anke Westerlaken, duikprofessional en redacteur bij DUIKEN Magazine, over de impact van incidenten op de duikindustrie, de risico’s van liveaboards, en haar persoonlijke tips voor een veilige en onvergetelijke reis.

 

Hoe is de sfeer in de duikindustrie na een ongeval?

De sfeer is behoorlijk zwaar. Iedereen maakt zich zorgen, vooral omdat er nog slachtoffers vermist zijn. Dit soort incidenten zijn niet alleen tragisch, maar ook een klap voor de lokale industrie. In regio’s waar duiken een belangrijke economische motor is, zoals Egypte, is de impact groter dan in bijvoorbeeld de Malediven. Niet omdat er meer ongelukken gebeuren, maar omdat er simpelweg veel meer boten actief zijn. Dat betekent dat het nieuws sneller de wereld rondgaat.

Veel mensen veronderstelden direct dat “de Arabieren uit Egypte de Europeanen een poot uitdraaien.”

Hoe kijk je persoonlijk naar deze situatie?

Het raakt me diep. liveaboard-duiken ligt mij enorm aan het hart. Het doet pijn om te zien hoe snel mensen oordelen op sociale media. Afgelopen dagen, toen het nieuws bekendgemaakt werd, ging het helemaal los op sociale media. Veel mensen veronderstelden direct dat “de Arabieren uit Egypte de Europeanen een poot uitdraaien.” Slechte. Boten leveren, dingen slecht voor elkaar hebben. Wordt gewoon heel veel trash gesproken. Dat vind ik erg jammer. Ik neem daarom ook heel veel tijd om op social media mensen tegen te spreken want ze veronderstellen direct van alles. En in dit geval ook: er blijken heel veel aannames gemaakt te zijn. Het is niet het schip dat slecht was. Het waren niet de overheden die fouten hebben gemaakt. Het is gewoon echt het weer en daar kun je door verrast worden. Uiteindelijk is de zee heel groot en heel sterk. Ze is fantastisch mooi maar ze neemt ook zonder vragen en dat heeft ze in dit geval ook gedaan.

Net zoals in een vliegtuig moet je weten wat je moet doen in noodgevallen. Let dus goed op!

Hoe zit het met zogenaamde ‘cowboyboten’?

“Natuurlijk zijn er boten die niet aan de veiligheidsnormen voldoen. Als je een deal ziet die veel te goedkoop lijkt, vooral tijdens het hoogseizoen, moet je jezelf afvragen hoe dat kan. Vaak wordt er op alles bezuinigd: onderhoud, salarissen en training van personeel. Dat verhoogt het risico. Kies daarom voor gerenommeerde operators met goede recensies en een bewezen staat van dienst.

Bestudeer grondig het evacuatieplan aan de achterkant van de deur van je cabin.

Je vaart vandaag zelf weer uit. Ga je anders aan boord?

Nee, absoluut niet. Om een aantal redenen: ik heb het volste vertrouwen in het bedrijf en in de schepen waarmee ik samenwerk. Ik stap niet aan boord van boten die bijna uit elkaar vallen. Ook mijn eigen veiligheid is belangrijk. Veel mensen boeken via mij hun liveaboardreizen en ik wil niet alleen dat ze een hele mooie ervaring hebben, maar ook een hele veilige. Ik ga zeker niet bovendeks slapen. Ik raad het mijn gasten ook niet aan. Als je je daar fijner bij voelt, kan dat gewoon. Als je heel erg bang bent op zo’n boot, moet je je überhaupt afvragen of je wel aan boord moet gaan en of je het wel moet doen.

Anderen lezen ook:  De Sirius duikcomputer van Mares

Wat kun je doen om je veiligheid te vergroten?

Er zijn verschillende manieren om je eigen veiligheid te waarborgen, volgens Anke:

  • Investeer in je verblijf: Boek een updeck cabin als je zorgen hebt. Je hebt dan in geval van nood direct toegang tot een uitgang.
  • Vraag om een veiligheidsbriefing: Net zoals in een vliegtuig moet je weten wat je moet doen in noodgevallen. Vraag naar de vluchtroutes, controleer de aanwezigheid van brandalarmen en oefen zelfs hoe je snel het schip kunt verlaten.
  • Controleer je boot: Wees kritisch. Kijk of de boot goed onderhouden lijkt. Stel vragen over reddingsmiddelen en procedures.
  • Slaap niet bovendeks: Hoe verleidelijk het ook lijkt, bovendeks slapen is minder veilig bij onverwachte situaties. Het is een kleine moeite om binnen te slapen.

Loop ook een keer de vluchtroute.

Ik ga zeker niet bovendeks slapen. Ik raad het mijn gasten ook niet aan.

Waarom zou je liveaboards blijven doen?

Het risico is heel klein dat er iets gebeurd. k heb de cijfers berekend: in een land met 200 liveaboards, die elk 40 weken per jaar varen, heb je jaarlijks duizenden trips. De kans op een fataal ongeval is minder groot dan de kans dat je door bliksem wordt geraakt. Natuurlijk blijft er altijd een risico, maar dat geldt ook voor autorijden of een vliegtuig nemen. Voor mij weegt het avontuur van een liveaboard ruimschoots op tegen dat kleine risico.

Wat maakt liveaboards zo bijzonder?

Een liveaboard is een unieke ervaring. Je kunt plekken bezoeken die vanaf land onbereikbaar zijn, vaak met veel minder drukte. Je leeft letterlijk op het water en duikt meerdere keren per dag op de mooiste plekken. Als je van duiken houdt, is er eigenlijk niets dat dit evenaart.

De grootste passie van Anke: liveaboardsduiken!

Hoe herken je een betrouwbare liveaboard-operator?

Anke raadt aan om goed onderzoek te doen:

  • Lees recensies: Kijk naar feedback van eerdere gasten, bijvoorbeeld op platforms als TripAdvisor of gespecialiseerde duikfora.
  • Vraag naar certificeringen: Goede touroperators zijn vaak aangesloten bij organisaties als PADI of SSI en hebben veiligheidsprotocollen in lijn met internationale standaarden.
  • Kijk naar de prijs: Boten die te goedkoop zijn, moeten ergens op bezuinigen. Dat kan betekenen dat ze minder investeren in onderhoud of gekwalificeerd personeel.