Ratten die als ongeleide projectielen om je heen zwemmen of dagenlang hitsige padden volgen: niets was de onderwatervideografen van de nieuwe film De Wilde Stad te veel. Wederom zien we Klaudie Bartelink en Peter van Rodijnen terug in de aftiteling. Een kijkje achter de schermen.

Tekst: Peter van Rodijnen en Klaudie Bartelink Foto’s: Onderwaterbeelden.nl/Frans Lemmens

Bibberend staat een groep zwemmers aan de kant. Het zijn acteurs die we hebben ingehuurd voor ons beoogde shot. Net op tijd heeft de producent van De Wilde Stad badmutsen geregeld voor de City Swim. Althans, voor de simulatie van dit wereldberoemde evenement. Aan Onderwaterbeelden.nl de taak om de filmsequentie te filmen vanaf het moment dat rivierkreeften zich van de Amsterdamse kade de gracht in laten vallen, tot en met een opname ‘over the shoulder’ van één van die kreeftjes die opschrikt als de zwemmers te water gaan.

Bibberend staat een groep zwemmers aan de kant.

Regisseur Mark staat aan de kant en probeert iedereen op de juiste plaats te krijgen. Deze klus lijkt een peulenschil, maar inmiddels zijn we al twee uur bezig. Het is eind mei, redelijk zonnig, maar het water is nog koud. Zeker als je geen duikpak aan hebt. De makers van De Nieuwe Wildernis en Holland, Natuur in de Delta brengen hun derde grote natuurfilm uit. Wij brachten voor de opnames voor de Holland film de reis van de stekelbaars in beeld. De Wilde Stad is een humoristisch verhaal, vertelt door Martijn Fischer in de rol van een gemoedelijke rode kater. De stad Amsterdam wordt beleefd vanuit zijn oogpunt en van de vele andere onopgemerkte dierenbewoners. Voor een aantal wilde dieren, bomen en planten zijn de straten, tunnels, waterwegen en gebouwen van baksteen net zo geschikt en aantrekkelijk als een oerbos of nieuwe wildernis. De dieren in Amsterdam ervaren de stad als bergketens van glas en beton en grotstelsels van kilometers rioolbuizen. En natuurlijk spelen de grachten daarbij een rol en wordt er onder water gefilmd!

Anderen lezen ook:  Kostelijk vermaak op Kos

De rat, naar schatting een populatie van meer dan 100.000, mag niet ontbreken in de film.

De rat

De rat, naar schatting een populatie van meer dan 100.000, mag niet ontbreken in de film. Een acteur-rat is gecast voor de rattenscène. De wens van de regisseur is een mooi, vertraagd beeld van een zwemmende rat die langs een gemetselde kade zwemt, net onder het wateroppervlak gefilmd. Probeer dat maar eens aan dat knaagdier uit te leggen! We zijn er klaar voor en liggen in het water. Peter als rattenvanger en ik voor de opnames. De rat wordt voorzichtig losgelaten en hij klautert meteen op Peters hoofd. Nog een keer, maar nu zoekt ie houvast op de camera. Het beest wil alleen maar zwemmen als wij met camera volledig onder water liggen, maar dat maakt de onderlinge communicatie weer lastig. Bovendien zwemt de rat veel sneller dan verwacht! We raken ‘m regelmatig kwijt, maar Peter weet hem steeds weer uit het water te vissen. Een sportieve onderneming, maar een uur later hebben we de opname die we moeten hebben. Slechts één shot is nodig voor de film, maar wij zijn behoorlijk buiten adem.

Peter trotseert de kou en focust zich dagenlang op de padden. Dit loont!

Opgewonden padden

Ons duikseizoen is dit jaar al vroeg begonnen. Terwijl ik in februari vertrek voor de beroepsduikopleiding in Schotland, gaat Peter op pad voor de belangrijkste onderwaterscène uit de film. Ieder voorjaar vindt een bijzonder natuurfenomeen plaats in het Vondelpark, de paddentrek. De padden lopen groot gevaar tijdens het oversteken van de brede lanen. Verstijfd door de winterkou zijn ze nog erg traag en de kans is daardoor groot dat ze worden overreden door fietsers. Peter patrouilleert bij het water en wacht op het moment dat de padden het water ingaan om te paren. Het water bij de duinplas is ijskoud, maar kraakhelder.

Anderen lezen ook:  Saba Bank geeft geheimen prijs

In maart is het eindelijk zover. De eerste padden gaan het water in. Peter trotseert de kou en focust zich dagenlang op de padden. Dit loont! De paring gaat er zo wild aan toe onder water, dat er serieus slachtoffers vallen. Hoe precies? Dat verklappen we niet. Daarvoor moet je naar de bioscoop. Terug naar de City Swim. Take One, de zwemmers springen te water een fractie van een seconde nadat de kreeft zich omdraait en recht de lens in kijkt. Take Two (50 meter verderop, want het zicht is vertroebeld door de sprong), de zwemmers springen te ver van de lens waardoor de kracht van het shot niet tot z’n recht komt. Take Three (weer 50 meter verderop), de sprong van de zwemmers, maar de kreeft schrikt niet. Take Four: de zwemmers springen mooi vlak voor de lens en de kreeft doet wat ie moet doen. Voldaan kijken we terug op weer mooie avonturen.

Trilogie van natuurfilms

Met de film De Wilde Stad wordt de trilogie van natuurfilms De Nieuwe Wildernis (Gouden Kalf 2013) en Holland – Natuur in de Delta (Gouden Film 2015) voltooid. Na een klassieke vier seizoenen cycle of life film en een episch verhaal over dynamische natuur in ons land, is er nu De Wilde Stad: een bioscoopfilm die spannende gescripte scènes verbindt met verrassende documentaire beelden van de stedelijke natuur. Een stadse film die de dynamiek, snelheid, kracht, schoonheid en humor van de natuur in een stedelijke omgeving laat zien met verrassende plotwendingen. Een meeslepend verhaal vol avontuurlijke ontmoetingen tussen dieren en mensen.

Anderen lezen ook:  Wandelende haaien: ongewone evolutie

Wil jij De Wilde Stad ook zien? Kijk op www.dewildestad.nl waar je de film kan zien. De Wilde Stad draait nu al in 88 bioscopen!

Bekijk ook: Première International Ocean Film Tour – Volume 5