Op Duikvaker zie ik de presentatie over Magic Oceans op Bohol en ik ben meteen enthousiast; dit wordt mijn volgende vakantiebestemming! Een prachtig eiland, mooi weer, vele schitterende duikstekken en heel veel nieuwe diertjes om te ontdekken… Ik kan niet wachten!

Tekst en foto’s: Marjan de Vries

Garnaal betrapt

Na een lange reis word ik wakker op een prachtige plek midden in de jungle. Wanneer ik naar buiten loop vanuit mijn fijne bungalow, word ik begroet door een heerlijke warmte met de zon in mijn gezicht en zie ik de zee tussen de bomen door. Vandaag gaan we een dag naar een nabijgelegen vulkaaneiland, Camiguin Island. De duikstekken daar laten de geschiedenis van de uitbarstingen goed zien. De rotsen gevormd door lavastromen geven een prachtige aanblik. Het is een beschermd gebied, waardoor het koraal groots en onaangetast is en het heeft de mooiste kleuren en vormen. En op deze plek maak ik mijn 200e duik! Eentje om niet te vergeten. Als extra herinnering krijg ik een mooi certificaat van onze gids Roel. Na deze bijzondere duik mag een bezoek aan White Island niet ontbreken. Felblauw water en een helder wit strand. Om bij weg te dromen…

Nudibranch heaven

Wonderpus octopus

Tijdens de tocht terug is het water zo glad als een spiegel en worden we begeleid door vele vliegende vissen en een fantastische zonsondergang. Het pygmeezeepaardje staat bovenaan mijn lijstje en nu is het zover: Pygmy House! Mijn macrolens is gemonteerd en vol goede moed gaan we naar beneden. Wanneer de gids er eentje aanwijst, moet ik goed kijken om hem te zien. Wat zijn ze toch schattig! Wanneer ik door de zoeker van mijn camera tuur, ben ik dit prachtige diertje weer kwijt. Waar is hij toch? Er staat een sterke stroming en foto’s maken gaat niet makkelijk. Toch lukt het me om bij de derde tak een mooie foto te maken. YES!

Magic Oceans

Mandarijnvisjes

Deze duiken zijn altijd bijzonder, maar hier lijkt het nog magischer tijdens de zoektochten over de zandbodem – niet wetende wat we gaan tegenkomen. Mandarijnvisjes komen bij Mandarin Place in ons zachte rode licht voorzichtig tevoorschijn en spelen verstoppertje voor de camera. Bij Dap Dap laten de sea moth en de sepiola’s zich zien en een steenvis verraadt zichzelf door snel een ander plekje te zoeken wanneer mijn lichtbundel hem vangt. Nudibranch Heaven doet zijn naam eer aan, onze gidsen vinden het ene fantastische exemplaar na de andere. Dat deze duikstek nog meer biedt, zien we als een mooie blue spotted stingray ons nauwlettend in de gaten houdt en een sepia snel voorbij schiet. Na de mooie duiken is het tijd voor een heerlijke BBQ op het strand. Wanneer we daar aankomen, hebben we veel bekijks. De kinderen gebruiken de drijvers van onze boot als klimrek en al snel zijn we opgenomen in het plaatje. Na het eten is er tijd om nog even te zwemmen en krijgen we vele vragen van de toch wel nieuwsgierige mensen.

Anderen lezen ook:  Prachtig Palawan

Op de laatste dag zoeken we het avontuur boven water op. Eerst een bezoek aan de kleinste aapjes ter wereld, de Tarsier. Met hun grote ogen kijken ze ons aan, wat zijn ze ongelofelijk schattig! Daarna wordt de adrenaline opgevoerd en gaan we met de zipline over de rivier naar de andere kant van het ravijn. Ik voel de spanning als ze me in de ‘hangmat’ vastmaken en plots loslaten. Wat een uitzicht!

Chocolate Hills

Spookdiertje

Hierna kunnen we even bijkomen tijdens de lunch aan boord, tijdens een tocht over de rivier. ’s Middags staan de Chocolate Hills op ons te wachten, wat een prachtig gezicht, al die rondgevormde bergtoppen. Wanneer we tijdens de rit met de quads deze Hills van dichtbij zien, vind ik ze nog mooier. Helaas is de laatste dag aangebroken en begint de reis naar huis. Reisgenoten, buddy’s en Magic Oceans crew: bedankt voor de fantastische tijd en al het moois dat we hebben gezien. Prachtig Bohol, hopelijk tot snel!

Lees ook: Twee keer raak met een zeedraak