Veel voorkomende vragen over ademautomaten: Eddy van Vliet van Scuba Support weet het antwoord!

Ik sprong dit weekend het water in en mijn automaat begon direct te blazen. Wat is daar de oorzaak van?

Dat kan meerdere oorzaken hebben, maar vaak heeft het te maken met de venturi-knop van de tweede trap. Dit is een knop die vaak niet goed begrepen wordt en daardoor veel tot blazende tweede trappen leidt. Deze knop kun je vaak op + of – zetten. Bij sommige merken staat er dive en pre-dive bij. Als hij op + (of dive) staat, dan wordt de luchtstroom in de tweede trap zo gestuurd, dat er een onderdruk ontstaat achter het membraan.

Hierdoor hoef je niet de lucht aan te blijven zuigen, maar als hij lucht geeft, dan blijft hij lucht geven tot je weer uitademt of tegendruk geeft bij het mondstuk. Dus ook als je in het water je loosknop indrukt, of als er druk op het membraan komt door in het water te springen. Het beste kun je deze knop op – (pre-dive) laten staan en pas op + (dive) zetten als je veel inspanning moet leveren – dus als je tegen de stroming in moet zwemmen bijvoorbeeld.

Op mijn duikvereniging hebben we een handige Harry; hij bood aan om mijn automaat tegen een zacht prijsje te servicen. Goed idee?

Los van het feit dat deze handige Harry vaak niet de juiste kennis heeft en waarschijnlijk niet de originele servicekits, is het ook een juridisch verhaal. Mocht er iets gebeuren tijdens de duik, dan zal de verzekering zeker alles aangrijpen om niet of minder uit te keren. Zeker iets om in je achterhoofd te houden. Er zijn zeker handige harry‘s die veel technische kennis hebben en aan de hand van tekeningen de O-ringen kunnen vervangen, maar goed onderhoud is meer dan alleen een paar O-ringen vervangen.

Anderen lezen ook:  SeaLife SportDiver, een onderwaterbehuizing voor je iPhone

Voor goed onderhoud is vakkennis en materiaalkennis nodig, maar bovenal de juiste gereedschappen, testmaterialen en meetgereedschappen. Ook hebben ze vaak geen toegang tot de originele onderdelen en servicekits. Een goed onderhoudsbedrijf voor duikmaterialen wordt periodiek getraind door de diversen fabrikanten van de duikapparatuur. Tijdens deze training worden technici op de hoogte gebracht van de laatste modificaties en updates. Daarnaast hebben ze een ruime voorraad aan servicekits van de te servicen merken.

ademautomaten

We zien regelmatig eerder onderhouden materialen voorbijkomen, die of verkeerd in elkaar gezet zijn, of waar onderdelen in gebruikt zijn die niet in de automaat horen. Zorgelijk, want je leven is afhankelijk van deze apparatuur! Weet dus goed welke risico‘s je neemt en eventueel wil nemen. Goed onderhoud kost veel tijd aan demontage, reinigen, montage, afstellen en testen en daarnaast zijn originele servicekits prijzig.

Een gemiddelde servicebeurt voor een recreatieve set inclusief originele servicekits kost gemiddeld tussen de 100 en 120 euro. Kost een servicebeurt minder dan 100 euro, dan moet je je afvragen of alle bovenstaande stappen wel genomen zijn.

Om de hoeveel tijd heeft een ademautomaat een onderhoudsbeurt nodig?

Dat hangt heel erg af van hoe ermee omgegaan wordt en wat voor type automaat je hebt. Een dry seal eerste trap is inwendig minder onderhevig aan vervuiling dan een open eerste trap, waarbij ook water in de balanceerkamer kan komen. Maar in de regel adviseer ik onderhoud per één à twee jaar. Ook als er weinig mee gedoken wordt kan uitdroging ontstaan in de afdichtingen, dus dat is niet echt een graadmeter.

Anderen lezen ook:  Mares Avanti Pure: Zacht voor de voeten

Een service-inspectie is vaak goedkoper – meestal tussen de 50 en 75 euro, maar dat is dus geen onderhoud – en kan inzicht geven of het nodig is of niet en is veel goedkoper dan een servicebeurt waarbij de servicekits vervangen worden.

Hoe moet ik mijn automaat na de duik verzorgen?

Spoel je set goed met gesloten eerste trap (dus dopje erop) en druk niet de loosknoppen in van je tweede trap, want dan kan er water via de tweede trap de slangen inlopen en zelfs in de eerste trap. Hang je set nooit in de volle zon en leg hem weg op een droge plaats (niet in een vochtige garage).

Opbergen, dat kan toch gewoon onder in mijn duikton?

Voor het transport is dat niet zo‘n probleem, maar laat hem daar niet in liggen! Bedenk wel dat er tijdens onderhoud onderdelen vervangen worden, die soms nog op elkaar in moeten werken. Heel soms moet een set daarom na een aantal duiken opnieuw worden afgesteld. Mocht je dus op vakantie gaan na een onderhoudsbeurt, is het verstandig om eerst een paar duikjes te maken in het zwembad of Nederlandse buitenwater.

Hiermee voorkom je teleurstellingen tijdens je vakantie als je automaat beter afgesteld moet worden. Vaak weten ze daar in het buitenland gebruik van te maken om een extraatje te verdienen.

Ook interessant voor jou:

Lees gratis de digitale special DUIKEN in Nederland

Hoe voorkom je het beslaan van je duikmasker?