Foutanalyse: in alle hectiek vergeet een duiker zijn droogpakslang aan te sluiten en de tweede kraan te openen. Er is geen buddy check en hij maakt een vrije val.

Wat een hectische toestanden. Eigenlijk hadden Andreas en zijn vriend Edi een rustig vrijdagmiddagduikje gepland. De dag begint al met een valse start: Andreas is een stuk later dan afgesproken. Buddy Edi ligt dan al in het water. Andreas wil Edi niet nog langer laten wachten en ook omdat het anders donker wordt, haast hij zich om zich klaar te maken voor de duik. De droogpakslang zit op de primaire 1e trap, de inflatorslang op zijn tweede 2e trap. Niets aan de hand, want zo wordt een hoge luchtstroming voorkomen en is de kans op bevriezing kleiner. Maar Andreas vergeet om de kraan waarop de tweede 1e trap is aangesloten, open te draaien. Aangezien de manometer op de primaire 1e trap en kraan zit, merkt hij het niet.

Grijpt zijn inflator

Wanneer ook Andreas in het water ligt, dalen de buddy’s af. Andreas drukt op de knop van het inlaatventiel, maar er gebeurt niets. Nu pas merkt hij dat hij de slang van het droogpak niet heeft aangesloten. Hij grijpt de inflator van zijn BCD en drukt op de knop. Aangezien de kraan niet open is, gebeurt er ook nu niets. Hij zakt steeds verder naar beneden en geeft een teken aan zijn buddy. Edi reageert onmiddellijk en houdt hem bij zijn trimvest vast in een poging hem af te remmen. Met de mond blaast Andreas lucht in zijn jacket en krijgt hij weer voldoende drijfvermogen.

Gelukkig ontdekken de buddy’s de fout snel en weten ze het probleem samen op te lossen. Ze gaan terug naar de oppervlakte om de slang van het droogpak aan te sluiten. Ook wordt dan duidelijk waarom de inflator niet werkt en Edi opent de kraan waarop de 1e trap met de slang is aangesloten. Sinds deze duik controleren ze allebei vóór de duik aan de kant of alles in orde is en functioneert. Ze gaan niet het water in voordat ze ook bij elkaar een buddy check hebben uitgevoerd.

Fouten zijn menselijk. Maar als de duikers een buddy check hadden gedaan, was er onder water niets gebeurd.

Een klassieke fout!

Ervaren buddy’s die op elkaar zijn ingespeeld, slaan buddy check en briefing maar al te vaak over. Kleine defecten zijn steeds weer aanleiding voor gevaarlijke ongevallen. Edi heeft onder water gereageerd en heeft erger kunnen voorkomen. In diep water met een minder oplettende buddy was het anders afgelopen.

1 De inflatorslang van de BCD zit op de 2e trap. Alleen vergeet hij de kraan van de fles open te draaien  (fout 1).

2 In de haast om het water in te gaan, vergeet hij om de droogpakslang aan te sluiten op het inlaatventiel (fout 2).

3 Andreas doet een check. Omdat zijn manometer op de 1e trap zit, ziet hij niet dat de 2e kraan dicht zit (fout 3).

4 Tijdens de afdaling merkt Andreas dat de droogpakslang niet is aangesloten. Ook de inflator van het trimvest werkt niet.

5 Hij geeft zijn buddy een teken dat hij problemen heeft. Edi remt zijn afdaling af door hem aan zijn BCD vast te houden.

6 Andreas blaast met de mond lucht in het trimvest. Hij krijgt weer drijfvermogen en de twee duikers kunnen veilig opstijgen.

Alle foto‘s: Wolfgang Pölzer

‘Haastige spoed…’

«Een fout zit in een klein hoekje als je niet de tijd neemt en je aandacht er niet bij hebt. Als je gestrest bent of je moet haasten, kun je beter niet het water in gaan, want een klein foutje onder water kan fatale gevolgen hebben. Een oplettende duiker moet op de rem trappen wanneer hij merkt dat zijn buddy meer tijd nodig heeft. Het is typerend en gevaarlijk dat buddy’s die veel met elkaar duiken, de buddy check overslaan. Want hadden ze elkaar wel gecontroleerd, dan hadden ze gemerkt dat de droogpakslang niet was aangesloten. Dit voorbeeld laat duidelijk zien hoe belangrijk een buddy check op de kant is. Belangrijk bij de configuratie: volgens de NEN-EN250-norm moeten bij duiken in koud water twee op zichzelf staande ademautomaten worden gebruikt. Op elke set moet een luchtgeïntegreerde computer of manometer zijn aangesloten. En dan de opleiding. Veel duikers vinden dat ze geen extra training hoeven te volgen. Ik ben van mening dat ook ervaren droogpakduikers een gedegen opleiding moeten volgen, zodat je weet hoe je duikuitrusting conform de EN250-norm geconfigureerd moet zijn. Net als in het geval van reanimatie kan het geen kwaad om elke twee jaar een update droogpakduiken te volgen om de kennis weer op te frissen. Op die manier kun je foutjes die erin geslopen zijn, corrigeren en kennis maken met de nieuwste materialen.»

Thomas Kromp, Hoofd Opleidingen bij IAC

Bekijk ook: Paniekaanval met noodopstijging