Of je nu een rustig recreatief duikje wilt maken op een wrak of liever een techduik op een raderstoomboot: het kan allemaal op Malta. Wij tonen je de 5 bekendste, maar ook minder bekende topwrakken.
Tekst: Sander Evering en Judith Rietveld Foto’s: René Lipmann
Nummer 1: 5 Patrouilleboot P29
Historie
Boltenhagen (GS 09) was een Kondor Klasse-I mijnenveger gebouwd in Oost-Duitsland. Na de ontbinding van de Volksmarine werd ze verkocht aan Malta in 1997. Ze kreeg een nieuwe naam: P29 en diende jarenlang als patrouilleboot. Eenmaal uit dienst genomen lieten ze haar in 2007 afzinken bij Cirkewwa om als kunstmatig rif te dienen.
Zo maak je je duik
De patrouilleboot is 51 meter lang en het zicht is hier iets minder dan bij de Rozi. Ook hier heeft veel leven haar weg gevonden: honderden zwaluwstaartvisjes hebben de patrouilleboot gekoloniseerd, en zeebrasems komen nieuwsgierig – soms tegen het irritante af voor onderwaterfotografen – voor je masker hangen. De Duitse handtekening is nog steeds zichtbaar op de boot door de Duitse naamplaatjes bij de machines en elektra. Voor het afzinken is het schip geheel gestript, dus je kunt er eenvoudig en veilig naar binnen. Er zijn leuke swim-throughs en bekijk ook zeker even de machinekamer en de brug waar je op elk moment zo weer naar buiten kunt. Cirkel langzaam rond de mast omhoog tijdens je opstijging, elk moment zie je wel iets anders.
Diepte: 30-38 m Niveau: ervaren Bereikbaarheid: kantduik, gemarkeerd met een boei
Nummer 2: Sleepboot MV Rozi
Historie
De 30 meter lange MV Rossmore werd in 1958 gebouwd in Bristol waar ze sleepwerkzaamheden uitvoerde. In 1972 begon ze haar carrière in Malta. In 1981 kreeg ze nieuwe eigenaren die haar omdoopten tot de Rozi. Ze werkte vele jaren in de Grand Harbour en werd uiteindelijk gekocht door Captain Morgan Cruises. Zij lieten haar afzinken voor de kust van Cirkewwa waar ze diende als onderwaterattractie voor de Underwater Safari Tours van het bedrijf. De safari’s behoren inmiddels tot het verleden en nu is ze een mooie bezienswaardigheid voor duikers.
Zo maak je je duik
Dit is een van de beste plekken rondom Malta met het meeste zicht. Je kunt naar de boei zwemmen en dan afdalen, maar je kunt ook direct kopje onder bij de instap en langzaam dalen. In het laatste geval heb je als extraatje een groot anker dat op 31 meter diepte ligt. Wanneer je opkijkt, zie je de Rozi al. De brug begint op 30 meter en direct zwemmen grote, nieuwsgierige zeebrasems op je af, als vliegen op stroop. Deze vergezellen je de hele duik. De sleepboot is geheel intact (met uitzondering van de motor en schroef) en staat kaarsrecht op de bodem. Door het ontbreken van de motor kun je de sleepboot eenvoudig binnenin verkennen, net zoals de achterliggende vertrekken.
Diepte: 30-35 m Niveau: ervaren Bereikbaarheid: kantduik, gemarkeerd met een boei
Nummer 3: HMS Hellespont
Historie
Dichtbij de kust, vlak naast de Bristol Beaufighter, ligt de HMS Hellespont. Gebouwd in 1910 in Engeland, deed deze 46 meter lange raderstoomboot dienst als reddings- en sleepboot. In 1922 kwam ze naar Malta om daar 20 jaar te werken tot ze in de WOII aangevallen werd door Duitse en Italiaanse vliegtuigen. Ze zonk in de Grand Harbour, maar werd geborgen en een paar kilometer uit de kust weer afgezonken.
Zo maak je je duik
Een klein cadeautje. Het wrak ligt rechtop en het zicht is goed. Vele prachtige details, de grote stoommotor met enorme aandrijfassen ligt open en bloot en je kunt er uren naar kijken. Alleen de houten schoepen zijn verdwenen. Het vooronder is open en leuk om door te zwemmen, er is nog genoeg zonlicht hier. Het wrak ligt op een maximale diepte van 45 meter maar de gemiddelde diepte is veel ondieper zodat er een lange bodemtijd overblijft.
Diepte: tot 45 meter. Niveau: licht technisch duik Bereikbaarheid: per boot
Nummer 4: MV Imperial Eagle
Historie
De New Royal Lady is gebouwd in 1938 en werd gebruikt voor transport door de marine. Later werd ze verkocht en omgedoopt tot Royal Lady voor gebruik in de Firth of Forth (UK). Vervolgens is ze opnieuw verkocht en kreeg ze de naam Crested Eagle om cruises op de Thames te verzorgen. Pas in 1957 ging ze naar Malta om gebruikt te worden als ferry tussen Gozo en Malta. Daarbij kreeg ze haar laatste en definitieve naam Imperial Eagle en deed ze dienst tot midden jaren 70. Daarna is ze ruim 20 jaar gebruikt als opslag en pas in 1999 is ze klaargemaakt en afgezonken als duikobject in het eerste marine park van Malta.
Zo maak je je duik
Vlak voor het wrak ligt het bekende ‘Statue of Christ’, als je op de Imperial Eagle duikt mag en kun je deze niet missen. Het beeld ligt ondieper dus bezoek deze na het wrak. De Imperial Eagle staat zoals de meeste wrakken in Malta rechtop op de bodem en maakt het navigeren daardoor makkelijk. De opbouw is redelijk intact, maar vertoont al wel grote gaten in het houten dek. De ankers hangen op hun plek.
Diepte: tot 42 meter Niveau: Ervaren en licht technisch Bereikbaarheid: per boot
Nummer 5:Bristol Beaufighter
Historie
De Bristol Beaufighter was een bommenwerper en aanvals-vliegtuig. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was hij in gebruik bij de RAF en de Australische luchtmacht. Op 17 mei 1943 ging deze Bristol Beaufighter vanuit Malta op missie, maar direct na de start begon hij heftig te trillen. De bemanning had geen keus en maakte een noodlanding op het water.
Zo maak je je duik
De Bristol Beaufighter ligt ondersteboven, 900 meter uit de kust bij de punt van St. Julians. Het zicht is waanzinnig en op 38 meter is het ontzettend licht door het witte zand. Het landingsgestel steekt recht omhoog, stukken van de band zitten er nog aan. Ondanks dat meer dan de helft van het wrak onzichtbaar in het zand is begraven, is het een fantastische ervaring. Verrassend veel leven vind hier onderdak zoals murenen, die je verbaasd aankijken wanneer je ze een bezoekje brengt. Bij de opstijging kun je het wrak nog erg lang zien, soms tot wel 6 meter diepte.
Diepte: 38 meter Niveau: licht technisch Bereikbaarheid: per boot