Of ik een onderwaterscooter wil testen… Eh, JA! Hiermee is nu precies wat ik al een tijdje op mijn bucketlist had staan. Maar die enorme toeters, dat is niks voor mij. De scooter van LEFEET is klein en handzaam, is dat misschien dan wat? De test!

Tekst: Pim Valk Foto’s: Paul Koopman 

Het is er op de een of andere manier nooit van gekomen. Een onderwaterscooter testen. Ik bedoel, huren of lenen ervan is één, maar ermee gaan duiken heeft toch wel een aantal serieuze  aandachtspunten. Niet slim om zonder training met zo’n ding los te gaan. En om er ééntje aan te schaffen, daarvoor moet je een best aardig budget voor hebben. Nog even los van het formaat en gewicht wat deze apparaten doorgaans hebben. Niet voor iedereen weggelegd dus. Ik ben dan ook enorm verrast als mij de doos wordt overhandigd waarin de scooter is verpakt. Die is net iets groter dan een flinke schoenendoos en bij het openen kan ik mijn lachen niet goed onderdrukken. Wat een cutie! Hij lijkt met zijn 30 centimeter lengte nog het meeste op een miniversie van een torpedo uit een James Bond film. Compleet met propeller aan de achterkant. Verder zie ik in de doos alles wat je nodig zou moeten hebben. Een accupack, oplader, twee handvatten en nog wat klein materiaal. Ik ben een beetje sceptisch. Gaat dit écht werken? We gaan het zien.  

Of ik een onderwaterscooter wil testen… Eh, JA!

In elkaar zetten

Snel maak ik een afspraak met mijn bud om een duikje te doen. We besluiten dat het de Zeelandbrug wordt. Die plek staat vaak garant voor mooie duiken en dan kunnen we gelijk kijken wat de LEFEET in de stroming doet. Thuis laad ik de accu op en zet de DPV (Diver Propulsion Vehicle, een mooi woord voor onderwaterscooter) alvast in elkaar. Even de ‘motoren’ laten draaien en ja, het werkt. Zo sta ik niet voor verrassingen als ik aan de waterkant sta. Het in elkaar zetten is trouwens appeltje-eitje. De gebruiksaanwijzing is glashelder en alles spreekt wel voor zich. Aan de scooter schroef je een beugel en daaraan kun je de handvatten vastdraaien. Één van de handvatten (links of rechts te monteren) heeft een trigger, waarmee je de scooter (draadloos) bedient. Hij heeft drie standen waarmee je de snelheid instelt. Dit gaat dus niet traploos. Eenmaal in elkaar gezet, kun je de scooter ook zo laten: na de duik goed spoelen, accu opladen en klaar.

Anderen lezen ook:  Een onrustige Noordzee

Maidentrip

We lopen naar de trap en ik zie direct een aantal fronsende gezichten van andere duikers die mij met de LEFEET gespot hebben. Eén duiker komt naar mij toe en begint gelijk een praatje. Hij wil weten wat mijn ervaringen zijn met de scooter, want hij heeft erover online over gelezen. Ik moet hem voor nu teleurstellen, want die wordt de maidentrip. Ik zeg hem dat ie over een uurtje nog maar eens moet vragen als ik klaar ben met de duik… Maar goed, we liggen in het water en helaas blijkt het zicht niet al te best. Er staat ook best nog wat stroming, wat ik helemaal niet erg vind. We gaan onder en koersen naar de eerste pijler. Mijn bud wil op zoek naar zeepaardjes, want die zijn er vandaag gespot. En natuurlijk foto’s maken. Hij lijkt moeite te hebben om koers te houden in de stroming. Mijn plan was om hem lekker te laten fotograferen terwijl ik met de scooter heen en weer ga. Maar daar is het zicht echt te slecht voor. Ik besluit om de scooter toch aan te zetten om dan te kijken of deze tegen de stroming bestand is. Ik schakel naar de middenstand en druk voorzichtig op de trigger. Gretig gaat de scooter ervandoor. Niet heel snel, maar toch voel je de kracht van de propeller. Binnen luttele seconden ben ik mijn bud kwijt. Ik zwenk 180 graden en even snel zie ik zijn focuslampen van de camera. Dat ging goed. Steeds verder scooter ik bij hem vandaan en probeer ik de drie standen uit. Daarbij blijkt de langzaamste stand net genoeg kracht te ontwikkelen om redelijk stationair tegen de stroom in te blijven drijven. Hoe gaaf is dat!  

Anderen lezen ook:  Kron Diving ligt direct aan zee

Geruisloos

Ik word gedurende de duik steeds enthousiaster. Want een geweldig ding is dit zeg. Terwijl ik boven hem scooter, heeft mijn fotograferende bud niets in de gaten. Later zegt hij ook helemaal niets aan geluid te hebben gehoord. Inderdaad is de propeller behoorlijk geruisloos onder water.  Terwijl de stroming afneemt en het zicht iets beter wordt, scooter ik er lustig op los. In de maximale stand trekt de motor wel een behoorlijke wissel op de accu denk ik. Mijn duik duurt 65 minuten en ik heb de scooter best wel vaak gebruikt, meestal in de eerste stand trouwens. Dat is voldoende om langzaam vooruit te komen, zelfs tegen een lichte stroom in. En in de middenstand trekt de scooter je gewillig elke kant op die je wilt. Eenmaal boven besluiten we nog even te kijken hoe de scooter zich gedraagt aan de oppervlakte. Dat kost natuurlijk extra kracht omdat de weerstand wat hoger is. Maar toch scooteren we boven water gemakkelijk naar de pijler en weer terug. Dus ook “boven water” (bijvoorbeeld voor snorkelaars) is dit een handig apparaat om wat grotere afstanden af te kunnen leggen.  

“De langzaamste stand ontwikkelt net genoeg kracht om redelijk stationair tegen de stroom in te blijven drijven. Hoe gaaf is dat!”

Mee in de koffer

Eenmaal terug op de kant is eigenlijk de gedachte die me het meeste bezighoudt, wat voor geweldig apparaat dit is. Het is echt veel meer dan one-of-those gadgets. Het voegt werkelijk iets toe aan mijn duikbeleving zonder te nadrukkelijk aanwezig te zijn. Dankzij het bescheiden formaat clip je hem zo aan je BCD vast, zit hij niet in de weg en heb je je handen weer vrij. De accu is sterk genoeg om er ruim een uur op stand 1 of 2 mee te scooteren. De scooter zelf is van stevig materiaal dat wel tegen een stootje kan en is voorzien van een goede polsband, zodat je hem niet zo snel kunt verliezen. Hij heeft trouwens een redelijk neutraal drijfvermogen. Niet onbelangrijk ook is het geringe gewicht van zo’n 2,5 kilo. Dat maakt dat hij zeker een plekje in je vakantie- of duikkoffer kan krijgen. En tot slot: er wordt een universele voet meegeleverd waarop je bijvoorbeeld een actioncam voor op de scooter kunt monteren. Hiermee heb je direct het voordeel dat je een hand vrij hebt, maar vooral zullen je opnamen veel rustiger zijn door het ontbreken van bewegingen van je hand of arm. Deze set-up wordt ook vaak toegepast door (semi-)professionele onderwatervideografen.  En als je echt los wilt gaan, je kunt een extra scooter eenvoudig koppelen, waarmee je de kracht en/of het bereik verdubbelt.  

Anderen lezen ook:  De nieuwe Sea&Sea YS-D3 flitser

Conclusie

Natuurlijk is het geen vergelijk met een “echte” DPV. Niet op het vlak van accuduur, snelheid, bereik, gewicht en prijs. Maar ik zie zeker wel voor me dat dit een apparaat is dat juist voor een recreatieve duiker een geweldige aanvulling kan zijn. In ieder geval voor mij. Helaas is de Vlaamse duiker al weg als we weer bij de auto terug zijn.  

Hij lijkt met zijn 30 centimeter lengte nog het meeste op een miniversie van een torpedo uit een James Bond film

Facts 

Formaat: 300x300x160 mm
Metalen frame van aluminium & carbon
Kan tegen een stootje
Corossie-bestendig
Eenvoudig magnetisch op te laden in 2,5 uur
Tot 40 meter waterproof
2,5 kg
Gebruik: tot 60 minuten
Prijs: xxxx
www.lefeet.com