Het is 04:00 uur in de ochtend als de wekker afgaat. Opstaan kost deze keer geen moeite, want er staat ons een prachtige grotduikvakantie in Mexico te wachten. Voor de vijfde keer al weer. Hup eruit en op naar Schiphol. We zijn er klaar voor!

Tekst en foto’s: Willem en Cora van der Draaij

Na het droppen van een flinke hoeveelheid bagage en een reistijd van ca. 11 uur arriveerden we rond 15:00 uur plaatselijke tijd op het vliegveld van Cancun in Mexico. Op de heenreis met TUI is er meestal een tussenlanding op Cuba. Het ophalen van onze huurauto verliep zoals de andere keren redelijk vlotjes, waarna we onze reis voortzetten over de 370 via Playa del Carmen richting Tulum. 1,5 uur later werden we verwelkomt door Lourdes op ons verblijf adres voor de komende 3 weken, het voelde als thuiskomen omdat we hier voor de 5e keer waren. Na wat spulletjes opruimen even wat drinken en eten bij El Assadero en vroeg ons bed in na de lange reis.

Even wat drinken en eten bij El Assadero en vroeg ons bed in na de lange reis.

Cenote Carwash

We gaan op weg naar Protec Divecenter om onze flessen te huren en klaar te maken voor Sidemount. De rest van de dag uitgerust en wat boodschappen gedaan. Voor onze 1e duik zijn we naar cenote Carwash gereden, deze cenote en grot kennen we van eerdere jaren en opleidingen zodat we weer even kunnen inkomen. Aangekomen was het erg rustig in de cenote en werden we verwelkomt door een krokodil van ongeveer 1 meter die van het zonnetje lag te genieten op de steiger. Dat er in deze cenote 1 leeft wisten we maar hadden hem nog niet eerder gezien. We besloten om Upstream te gaan, de mainline ligt een flink stuk de grot in en het is dus even zoeken voordat hij gevonden is.

Anderen lezen ook:  Duiken in de bron van rivier Gacka in Kroatië

Na een mooie duik van ca. 1,5 uur waren we terug in de cenote en was de croc nergens meer te bekennen. Na nog een 2e duik waren we rond 16:00 uur weer terug bij ons pension. Op het terras van een heerlijk koud drankje genieten en de duik in kaart gebracht.

Grand Cenote

Onze tweede duikdag gedoken in Grand Cenote. Hier wordt ieder jaar strenger gecontroleerd en we waren al gewaarschuwd dat we zonder vertoon van onze grotduik pasjes er niet in zouden komen. Dit omdat er eerder ongelukken zijn gebeurd. Grand Cenote wordt druk bezocht door zwemmers en snorkelaars omdat deze cenote redelijk groot is. In de grot heb je hier uiteraard geen last van. Tussen de duiken door zien we de twee duikers uit Nieuw-Zeeland waar we de dag ervoor kennis mee hadden gemaakt en wisselen ervaringen uit.

Er zijn in Tulum legio restaurants en uiteraard souvenirs winkeltjes te over.

‘ s Avonds uit eten in Tulum en van een heerlijk schepijsje genoten, Tulum is een levendig klein dorp wat langzaamaan steeds meer op een stad begint te lijken. Er zijn legio restaurants en uiteraard souvenirs winkeltjes te over.

Een dagje genieten van het prachtige weer op het witte strand van Tulum.

Naharon of the Black cave

De 3e duikdag naar Cenote Cristal ook wel Naharon of the Black cave genoemd dit omdat het een zeer donkere grot is met zwart gesteente waardoor het licht van je duiklamp geabsorbeerd wordt en hierdoor de duikbeleving totaal anders is dan in de andere lichtere grotten. Deze grot heeft ook prachtige halocline. Dit is een overgang van zoet naar zoutwater.

Anderen lezen ook:  Duiken in ’t Twiske is super in het voor- en najaar!

Caracol

De 4e duikdag stond Caracol op onze planning, bij het ontbijt gekeken welke gangen we hier nog niet bezocht hadden, we hebben hier een duik van 2,5 uur gemaakt en wederom mooie nieuwe plekken bezocht.

Cenote Caracol boven water.

Caracol onder water.

Cenote Xulo

Tijd voor een nieuwe grot op de 5e duikdag, Cenote Xulo, wat een prachtige grot met een enorme diversiteit aan formaties en smalle stukken, hier gaan we zeker nog eens terug!

Hier komen we vast nog eens terug!

Een enorme diversiteit aan formaties.

Ruïnes van Muyil

In de twee volgende dagen hebben niet gedoken, maar zijn we de ruïnes van Muyil gaan bezoeken, dit is een minder toeristische trekpleister dan bijvoorbeeld Chichen Itza en ligt iets ten zuiden van Tulum. Op de terugweg kwamen we langs een Lagune genaamd Ka`an Luum welke we ook maar even bezocht hebben. Tip: neem muggen spray mee!

Ruines Muyil

Lagune Ka`an Luum

Cenote Nohoch nah Chich

De zesde duikdag op naar Cenote Nohoch nah Chich waar we vorig jaar de downstream tunnel gevonden hadden, deze stond uiteraard op ons programma voor dit jaar. Inderdaad een erg mooi gedeelte van dit zeer grote grottenstelsel. Na 190 minuten kwamen we enigszins met verschrompelde vingers weer boven na een zeer mooie duik.

Lange duiktijd!

Cenote Zacil-Ha

Op zondag naar Cenote Zacil-Ha bleek geen goed idee, want er hingen ongeveer net zoveel Mexicaanse zwemmers, voor zover ze dat kunnen, in de cenote als stalactieten boven ons in de grot. Maar ondanks dat twee heerlijke duiken gemaakt onder andere naar de “Room of Tears”.

Cenote Dos Pisos

Anderen lezen ook:  Naar beneden getrokken door heftige stroming

Cora had een missie staan voor Cenote Dos Pisos, het zoeken van een bepaalde Jump welke we nog niet gevonden hadden, dit bleek nu ook nog eens een “Hidden Jump” te zijn geworden. Het heeft even geduurd maar we hebben hem gevonden. Het bleek een heel mooi gedeelte van de grot te zijn met zwarte bodem en daarin witte stalagmieten, hierdoor leek het net een groot bos.

Cenote Caj

Na nog 2 duikdagen waarin we Cenote Mayam Blue en Cenote Caj bezocht hebben waren we weer toe aan een dagje strand. Lekker op een strandbedje met een goed boek en af en toe een plons in het heerlijke zeewater (28 graden) best uit te houden. `s Avonds bij restaurant Don Cafeto gegeten met live muziek. Dit is een van de eerste restaurants van Tulum en mag natuurlijk niet ontbreken.

Cora Exits Cenote Caj of Aktun Ha

Cenote Chan Hol

Cenote Chan Hol staat ook elk jaar op ons steeds langer wordende lijstje, Dit is een redelijk kleine cenote op een erg goed onderhouden Ranch genaamd Luma Linda. Je wordt hier verwelkomt door 5 honden welke in de buurt blijven, maar erg vriendelijk zijn. In deze grot hebben we al vele Jumps gemaakt en besloten deze keer een langere tijd op de mainline te blijven op zoek naar nieuwe gangen om onze eigen kaart te vergroten.

Ranch Luma Linda

Cenote Muchachos

De daarop volgende dagen hebben we in Cenote Muchachos gedoken en als afsluiting samen met een Nederlandse duikvriendin en haar Noorse buddy gedoken in Cenote Calimba, Een prachtige duik gemaakt naar het gedeelte ‘Box Chen’ en hiermee onze kaart weer wat kunnen vergroten.

Hiermee onze 2017 grotduikvakantie afgesloten, maar we gaan in 2018 gewoon voor de zesde keer terug voor nog meer avontuur in Mexico!