Chogogo Dive & Beach Resort Bonaire is bijna twee jaar geleden geopend en momenteel worden de laatste verbouwingen afgerond. Veel aandacht is er geschonken aan het bouwproces dat niet zonder slag of stoot is verlopen en het is nu tijd om ons te richten op het resort zelf. Onze redacteur Harriët Plantinga en haar gezin boeken hun zomervakantie bij Chogogo om dit zelf te ervaren.

Tekst: Harriët Plantinga

Bonaire is vanuit Nederland en België alleen te bereiken vanaf Schiphol Amsterdam en we kunnen met KLM of TUI de reis maken. We vertrekken in de drukste zomermaand en gezien de horrorverhalen van vorige jaar, maken we dankbaar gebruik van de mogelijkheid die Schiphol aanbiedt: een tijdslot om door de security heen te gaan. We mogen de ‘binnenbocht’ nemen en kunnen direct onze handbagage op de band zetten. Zoals altijd wordt onze rolkoffer met de ademautomaten en duikcomputers eruit gehaald en tijdens de controle maken we een leuk praatje over duiken met de (nog) niet-duikende beveiligingsmedewerker.

De rij bij de paspoortcontrole is lang maar het loopt goed door; wachten voor de Python bij De Efteling duurt langer. Een paar films later en na een korte stop op Aruba zijn we op Flamingo Airport. We hebben digitaal al onze Bonaire Entry Tax geregeld en kunnen direct door naar de douane en daarna naar onze koffers. Binnen een half uur zitten we aan het strand bij Bari, de beachbar van Chogogo Dive & Beach Resort en geniet mijn man van een koude IPA. De hapjes van de borrelplank smaken heerlijk en ondanks dat het voor ons half drie ’s nachts is, voelen we direct de Caribische sfeer op ons dalen. De vakantie is begonnen!

De heerlijke lazyriver!

Goedemorgen, Chogogo!
De volgende ochtend zien we het mooie resort voor het eerst bij daglicht. We wandelen naar het strand en tussen de palmbomen zijn gezellige zithoekjes gecreëerd. Deze palmbomen bieden een schaduw en de zitjes bieden de perfecte gelegenheid om te ontspannen en te genieten van het uitzicht op Klein Bonaire. Het ontbijt is in restaurant Sunset en is à la carte. We kunnen kiezen uit vier menu’s, maar ook uit losse gerechten. Het restaurant heeft geen muren en een kunstzinnig dak van zeil zorgt voor schaduw. Er is een lekker briesje en we lachen om de brutale zeemeeuwen.

Het duikcentrum Scuba Do ligt aan het strand van Chogogo en na het ontbijt gaan we kennismaken met Solveig en haar collega’s. Het centrum wordt gerund door een klein maar enthousiast team. Welmoed, onze oudste, heeft vier jaar niet gedoken en er wordt een opfrisduik gepland voor de volgende dag. Een rondleiding volgt inclusief uitleg over de gang van zaken en alles wordt zo geregeld dat wij tijdens de refresher van Welmoed een duik kunnen maken op het huisrif. Maar eerst gaan we met een boek op het strand liggen met een heerlijke ijskoffie. Het is echt nog iets te vroeg voor een Caribische cocktail!

De hele dag genieten we van het fijne resort en we hebben helemaal geen zin om op zoek te gaan naar een restaurantje. Bij Chogogo kun je kiezen uit drie restaurants en de eerste keer kiezen we weer voor Bari beachbar omdat je daar gewoon met je slippers aan kan eten. De Fine Dining bewaren we voor een andere avond als we iets meer aangepast zijn aan de tijd op Bonaire. De lichte jetlag zorgt ervoor dat we om negen uur al op bed liggen en de volgende ochtend al vroeg fris en fruitig bij Sunset zitten om ons ontbijt te bestellen.

Het duikcentrum is op het terrein van het hotel, zo dichtbij!

Duik op het huisrif

Anderen lezen ook:  Chogogo onder vuur

Het blauwe water trekt enorm en we kunnen niet wachten totdat we onder water zijn. In de schaduw van het duikcentrum bouwen we onze set op en we wensen Welmoed succes met haar refresher. Wij gaan met Maggie, de jongste, duiken op Bari’s Reef en met een paar passen zijn we bij de bekende gele duikstenen op het strand. Er liggen een paar grote platte stenen bij de instap en als je daarop gaat staan, is het water ingaan vrij gemakkelijk. Als je iets meer naar links of rechts gaat, is de kans op struikelen groter, geloof mij.

We lopen de zee in tot ongeveer borsthoogte en trekken de vinnen aan. We beginnen met de duik en op drie meter diepte liggen twee grote ijzeren balken die we mooi als referentiepunt kunnen gebruiken. Net als die ene kokerspons die met drie paarse kokers helemaal alleen op de zandbodem staat. Als we op de terugweg nu niet de uitstap kunnen vinden… We dalen af tot ongeveer twintig meter en al snel hebben we gezelschap van een tarpon. Dit blijven indrukwekkende dieren net als de barracuda die we verderop zien. Mijn man ziet deze echter niet totdat hij er bijna tegenaan zwemt. De barracuda blijft stoïcijns liggen, mijn man zal later in zijn duikprofiel precies zien waar hij plotseling even omhoogging om het dier te ontwijken. Er moet ergens een frogfish zitten, maar hoe Maggie en ik ook zoeken, geen succes. Bij 100 bar draaien we om en op een metertje of zeven gaan we terug. De zonnestralen zorgen ervoor dat de kleuren van het koraal prachtig oplichten en als er een schildpadje naar beneden zwemt, is voor ons de duik helemaal geslaagd. Het idee was om op de terugweg de ingestorte pier te bekijken, maar deze missen we vakkundig. Wel zien wel die ene solistische koraalspons en komen daardoor precies op de goede plek weer boven water. Ik geloof niet dat ik ooit zo ontspannen op een nieuwe duikplek heb gedoken!

En de onderwaterwereld, zo mooi!

Hilma Hooker
Duikcentrum Scuba Do gaat er ook graag op uit met gasten om op andere locaties te duiken. Op dit moment is er nog geen steiger bij het resort, al zijn de plannen voor een steiger en een eigen boot al in een vergevorderd stadium. Met het busje van Scuba Do vertrekken mijn man en Maggie naar de… Hilma Hooker. Duiken op de Hilma Hooker op Bonaire is een spannend avontuur! De Hilma Hooker is een beroemd scheepswrak dat op de bodem van de zee ligt. Het schip zit vol met mysterie en geschiedenis, wat het duiken daar extra bijzonder maakt. Het heldere water zorgt ervoor dat je het wrak al vanaf de oppervlakte kunt zien. Terwijl je afdaalt naar de diepte, ontvouwt zich een spectaculair zicht. Het wrak herbergt talloze nieuwsgierige zeedieren die het schip als hun thuis hebben gekozen. Je ziet er vaak barracuda’s en tarpons die verstoord uit het wrak zwemmen als ze je zien. Het schip werd in beslag genomen vanwege vermeende betrokkenheid bij smokkelpraktijken. Nadat het schip was leeggehaald, zonk het onder mysterieuze omstandigheden naar de zeebodem. Sindsdien trekt het duikers van over de hele wereld aan. John en Maggie zijn ontzettend enthousiast over deze diepe duik en gaan zeker nog een keer terug.

Op roadtrip met een huurhotel van Chogogo

Roadtrip

Anderen lezen ook:  The Ocean Cleanup stuit op een probleem

Welmoed en ik gaan niet mee omdat we een roadtrip gaan maken op het noordelijke gedeelte van Bonaire. We stappen in een comfortabele pick-up met airconditioning van Chogogo car-rental en onze eerste bestemming is 1000 Steps, een beroemde plek om te duiken en te snorkelen. We stappen uit om foto’s te maken van het zandstrand en het kristalheldere water. We rijden daarna door naar het Gotomeer, een zoutwatermeer omgeven door prachtige natuur. Het uitzicht op het meer is adembenemend en de flamingo’s, aalscholvers en andere exotische vogels vliegen sierlijk boven het meer. Vervolgens gaan we verder naar Rincon, een charmant dorpje doordrenkt van cultuur en geschiedenis. Deze keer zetten we koers naar de Cadushy distilleerderij, de enige likeurfabriek op het eiland. Welmoed leert van alles over het maken van de beroemde Cadushy-likeur, gemaakt van de lokale cactusvruchten. In een hangmat omringd door tientallen suikerdiefjes en andere tropische vogels, neem ik vooral het proeven voor mijn rekening. Je bent Bob of niet….

Gevonden!

Frogfish, check!

Nachtduiken in Bonaire is een unieke en spannende ervaring. Mijn man laat dit aan zich voorbijgaan en wij gaan samen met de enthousiaste divemaster Marriët van Scuba Do het water in. We doen dit als de zon is ondergegaan en de duisternis het overneemt. Tijdens een nachtduik zie je een hele nieuwe wereld van onderwaterleven en dat willen we graag meemaken. Wat het zo speciaal maakt, is dat veel zeedieren en koralen die overdag verborgen blijven, ’s nachts tevoorschijn komen.

Wij gaan met de duiklamp op zoek naar krabben die over de zeebodem schuifelen. En het is fascinerend om te zien hoe dicht bij de tarpons komen en actief op jacht zijn naar voedsel. Marriët gaat fanatiek op zoek naar de frogfish en op het moment dat ik er niet meer in geloof, maakt ze rondjes met haar lamp. Gevonden! Achteraf had ik er vier kunnen zien, maar ik ben blij met die ene frogfish. Bijna op het einde van de duik doen we alle vier de lamp uit. Ik vind het eng, maar zie dan dat Marriët gekke bewegingen maakt waardoor er bioluminescentie ontstaat. Dit is plankton dat licht geeft! Ze gebruiken het licht onder andere om vijanden af te schrikken en in kalm zeewater zie je de lichtjes niet. Maar als wij als gekken gaan breakdancen, gaat het water als het ware fonkelen. Het is maar goed dat niemand ons ziet, maar het is een perfect einde van dit te gekke avontuur!

We voelden ons zo welkom bij Scuba Do duikcentrum

Magisch

Bij Chogogo Dive & Beach Resort Bonaire kun je kiezen waar je wilt eten, afhankelijk waar je op dat moment zin in hebt. Wij vinden het heerlijk om op het strand te zitten bij de rustig kabbelende zee. Bari Beachbar is onze favoriet maar een luxe avondje in Biña restaurant & Bar trekt ons ook. Het restaurant ligt ook aan de zee en is aan de zijkant van het resort gelokaliseerd. Bij binnenkomst worden we verrast door elegant gedekte tafels en een sfeervolle verlichting die de avond een magisch tintje geeft. Elk gerecht is een kunstwerk op zich, prachtig gepresenteerd door de chefkok. Er is een uitgebreide wijnkaart en bij elke gang kunnen we kiezen uit een selectie van heerlijke wijnen die perfect passen bij de smaken op ons bord. Het personeel is attent en professioneel, zonder opdringerig te zijn. Ze anticiperen op onze wensen en we voelen ons gewaardeerde gasten. En wat is het fijn dat je na het wijnarrangement in één keer struikelen bij je kamer bent.

Chogogo heeft drie restaurants, we hoeven dus niet op zoek naar een tentje om te eten. Heerlijk!

Het is zo relaxed duiken op Bonaire

Vanaf het moment dat wij het resort binnenkwamen waren we onder de indruk van de warme en gastvrije sfeer. Het vriendelijke personeel maakte ons verblijf aangenaam en de kamers zijn smaakvol ingericht. We hebben genoten van het prachtige uitzicht op de Caribische Zee vanaf ons privébalkon waar we ’s avonds de zonsondergang konden bewonderen. De gastronomie speelt een centrale rol op het resort en met de meerdere restaurants en bars konden we genieten van heerlijke gerechten. Het duikcentrum maakte voor ons de vakantie compleet. Het spontane team maakte iedere gang naar Scuba Do extra leuk en de duiken de we met hen hebben gemaakt, zijn onvergetelijk.

Anderen lezen ook:  Blauwe haai experience op de Azoren

Voor gezinnen met jongere kinderen is het zwembad ideaal en de Lazy River helemaal. De Lazy rRver is een mooi aangelegde waterbaan die om de appartementen heen slingert en niet te missen is. Met een zwemband loop je naar het hoogste punt om vervolgens met een vaartje de Lazy River in te schieten. De stroming zorgt voor een rustig tochtje waarbij je heerlijk afkoelt. Ook is het snorkelen in de kristaalheldere zee een aanrader, zeker bij de ingestorte pier. Ons verblijf bij Chogogo Dive & Beach Resort Bonaire was heerlijk. Met veel warmte kijken we terug naar deze vakantie waar we ons volledig konden ontspannen!

Alles over Chogogo Dive & Beach Resort Bonaire

Reis

Met een rechtstreekse vlucht van Amsterdam Schiphol Airport naar Flamingo International Airport op Bonaire ben je ongeveer 9 tot 10 uur in de lucht. Wij maakten een tussenstap op Aruba waardoor de gehele reis ongeveer 11 tot 12 uur duurde.

Verblijf
Chogogo Dive & Beach Resort Bonaire biedt een scala aan verblijfsopties: van fijne hotelkamers tot ruime 1-kamer appartementen, gezellige 2-kamer appartementen en luxe 4- kamer bungalows. In de gastenkamers wacht een handig Nespresso apparaat, klaar om het perfecte kopje koffie te bereiden en zo de dag goed te beginnen. En als er behoefte is aan koffiecapsules, zijn deze beschikbaar bij de receptie. Het is mogelijk om een heerlijk ontbijt te nemen geserveerd te het midden van de mooie omgeving van het hotel. Het resort heeft alle moderne gemakken waaronder gratis wifi op de kamers, een à la carte restaurant, een chic restaurant voor ‘Fine Dining’ en een gezellige strandbar voor hapjes en drankjes bij de zee. Voor ontspanning en plezier biedt Chogogo resort een heerlijk buitenbad, een avontuurlijke Lazy River en comfortabele ligbedden op het zandstrand. Voor degenen die op verkenning willen, is er fiets- en autoverhuur ter beschikking.

De kamers zijn ruim en schoon

Duikcentrum Scuba Do is een 5-sterren PADI Duikresort! Gelegen aan het prachtige strand van Chogogo Dive & Beach Resort Bonaire, biedt Scuba  een duikervaring als geen ander. De duikwinkel voorziet je van alles wat je nodig hebt.  Of je nu een beginnende ontdekker bent of een ervaren duiker, bij Scuba Do vind je de perfecte duikcursus. Van het spannende Discover Scuba Diving-programma tot PADI Junior Open Water Diver en het speelse Bubblemaker-programma. Geen uitrusting? Geen probleem! Wij bieden verhuur van duikmaterialen, zodat je met een gerust hart kunt duiken. En met zowel DIN als INT tanks, zorgt Scuba Do ervoor dat je duikervaring soepel verloopt.

Foto’s: Daan Kleinbussink & archief Chogogo

Meer informatie? Klik hier.