Sinds afgelopen maart bestaat er een nieuw kledingmerk: Law of the Sea. Daar willen wij als enorme zeeliefhebbers natuurlijk meer van weten, dus hebben wij de makers even aan de tand gevoeld.
‘ We are united by the waters on our planet. Driven by the currents at Sea. Gratefull for every swell, ride and inspiration of the mysterious ocean’
Matthijs en Maarten zijn als oprichters van het kledingmerk Law of the Sea al geruime tijd werkzaam in de mode. Matthijs als retailer/tailor en Maarten als distributeur. Al sinds jaar en dag wilde Matthijs, als telg van een kleermakersfamilie, een collectie maken.
Hoe is Law of the Sea tot stand gekomen?
“Bloed kruipt waar het niet gaan kan. Na de nodige ervaring in de productie van kleding hebben we daad bij het woord gevoegd. Vanwege onze voorliefde voor de zee en aangezien deze dient als onze inspiratiebron, wilden we ook in de merknaam de zee als verbinder zien.
Zo kwamen we bij een oud verdrag uit dat ooit is opgesteld om de nodige afspraken te maken voor in en op zee: ‘Law of the Sea’. Deze naam sprak direct tot de verbeelding. Authentiek en toch nooit af. Zoals het water zich voortbeweegt en zo ook de mode.”
Waar staat Law of the Sea voor?
“Law of the Sea vindt inspiratie in, op en rondom het water. De compacte totaalcollectie draait daarnaast om kwaliteit en een ijzersterk silhouet. Met een eclectische samenstelling, waarin zowel streetwear als Scandinavische stijlen prijken, brengt het merk een ode aan de oceanen die zo ongelofelijk belangrijk voor ons allen zijn.”
Waarom is de zee zo belangrijk voor jullie?
“Lang geleden was de hele aarde bedekt met water. Water stroomt, vormt zijn weg en gaat door en beïnvloedt ons leven. Beginnend met smeltende gletsjers, zoekt het water zijn weg om een zee te vinden. Wij zijn ervan overtuigd dat de zee veel invloed heeft op iedereen.
Voor ons in het bijzonder is de zee een inspiratiebron. Mysterieus en toch rustgevend, krachtig en toch transparant. Daarnaast is Matthijs fervent watersporter (golfsurfen/kiten), waarbij we ervaren hoe nederig we zijn ten aanzien van de kracht van het water.”
Waarvan is de kleding gemaakt?
“De collectie is constant in beweging net zoals de zee. We maken zowel gebruik van natuurlijke en technische kwaliteiten om een volledige collectie te bieden. Comfort en ‘value for money’ met een eclectische benadering. We vinden uitstraling en comfort belangrijk en zijn ervan overtuigd dat deze twee altijd hand in hand dienen te gaan.”
Hoe is de kleding gemaakt?
“Law of the Sea streeft naar een solide basis met een reeks uitgewerkte basics, zoals hoodies en t-shirts, versterkt door de toevoeging van verheven blikvangers. Kwaliteit en een sterk silhouet vormen de kern van elk ontwerp.
De compacte collectie van het merk kan worden omschreven als eclectisch en voelt zowel uniek als universeel aan. Het heeft een mix van strakke Scandinavische stijlen en iets brutalere streetwear styles, wat zorgt voor een esthetiek die even minimalistisch als speels is. Daarnaast proberen we onze ecologische footprint in balans te houden door zo veel mogelijk duurzaam te produceren en te zorgen voor kwaliteit, waardoor de producten lang mee zullen gaan.
Ook willen we onze connectie met de zee versterken door samen te werken, dit doen we door bijvoorbeeld ambassadeur/donateur te worden van een goed ‘save the ocean’ initiatief.”
Voor wie is de kleding gemaakt?
“Law of the Sea overstijgt gemeenschappen en generaties en richt zich niet op een specifiek type man. Het label is geschikt voor een groot publiek met een uitgebalanceerd silhouet en een collectie die toegankelijk is voor veel mannen. Hun voorliefde voor de wilde en vrije oceaan is wat hen verbindt. Ongeacht hun leeftijd of persoonlijkheid.”
Jullie zijn net gestart, en goed ook! Waar kunnen we de kleding nu al kopen?
“De kleding is sinds maart dit jaar te koop bij een geselecteerd aantal retailers in Nederland en op de website www.lawofthesea.com.”
Wanneer komen de nieuwe collecties uit?
“We brengen ieder seizoen een kleine totaalcollectie uit met de in onze ogen perfecte balans voor een groot publiek en diversiteit aan stijlen. Daarnaast zullen we in de toekomst nog een extra verfrissende drop toevoegen per seizoen. Een grotere drop per seizoen met daarbij nog een verfrissende kleine drop in het seizoen.”