Onze redacteur Harro Cats duikt onder bij Buddy Dive Resort op Bonaire. Een gevestigde naam met decennia ervaring. Het Full Service Dive Resort biedt alle gemakken voor de beginnende en ook de ervaren duiker, op alle niveaus, direct op locatie. Duiken doe je voor je plezier, met vakantie ga je voor je rust. Bij Buddy Dive resort valt dit samen als een geheel.

Tekst & foto’s: Harro Cats

Na een goede vlucht vanuit de USA en een professioneel onthaal op de luchthaven stap ik in in de bus voor de transfer die mij naar Buddy Dive Resort brengt. De rit duurt ongeveer 15 minuten voor we er zijn. Het is al donker, de temperatuur is heerlijk. Een eerste indruk van het resort geeft al een prima vakantiegevoel. De incheck is heel gemoedelijk en eenvoudig. Je krijgt je kamernummer te horen en je kan er direct naar toe, je hoeft niet direct aan de receptie paperassen in te vullen. De sleutel ligt klaar op de tafel in het appartement en de airconditioning staat ingesteld op een comfortabele temperatuur. Wat mij opvalt is de ruime opzet van het verblijf. Een comfortabele badkamer met een ruime douche, een grote leefruimte met zitgelegenheid en een complete keuken. En een prima verzorgde slaapkamer. Dat gaat wel goed komen!

Als fervent duiker ga ik eerst op zoek naar het duikcentrum. Wetende dat deze natuurlijk om mijn tijd van aankomst gesloten zal zijn. Het is nog geen 80 stappen lopen van mijn voordeur als ik voet zet op de steigers van het duikcentrum. Er zijn een paar duikers te vinden die zich voorbereiden op een nachtduik. Er wordt op het informatiebord aangegeven dat ’s morgens om 9:00 uur een briefing is voor nieuwe gasten. Ik weet genoeg. Tijd om wat te eten en te gaan slapen.

Aan alles gedacht

De volgende morgen ben ik al vroeg wakker en vertrek tijdig naar het duikcentrum. Het is erg ruim van opzet. En het ziet er dan ook goed professioneel uit. Ik loop naar binnen bij de duikwinkel om mij aan te melden. Mijn eigen duikuitrusting komt het eind van de dag met mijn buddy mee vanuit Nederland die nog onderweg is. Daarom loop ik naar de verhuur om voor de eerste dag een uitrusting te huren. Er hangt indrukwekkend veel materiaal van hoge kwaliteit, Dat heb ik ook wel eens anders ervaren. We stellen een mooie Tusa en Waterproof uitrusting samen en ik maak de set klaar om later in de ochtend mee onder te gaan. Ik zelf duik graag met nitrox, wat hier geen uitzondering blijkt. Er staan werkelijk honderden duikflessen opgesteld. Zowel perslucht als nitrox. Persoonlijke gasmengsels kunnen op verzoek worden gevuld. Verderop op het resort is een aparte locatie ingericht voor de opleidingen en uitvoering van technisch duiken. Bij de duikwinkel hangt een overzicht van alle stafleden. Ik tel er even snel ruim 30. Meer dan de helft van deze medewerkers werken al meer dan 10 jaar bij het duikcentrum, blijkt uit de data die onder bij de foto’s staan. Er zit duidelijk veel ervaring in dit bedrijf.

Verkenning huisrif

Als het tijd is voor de briefing is het een enthousiaste divemaster van ervaren leeftijd die vol passie en enthousiasme de groep nieuwe gasten instrueert over de gang van zaken op het duikcentrum. Je kan de keuze maken om vanaf de boot te duiken, met de huurauto een duikplek aan de kust te ontdekken, of vanaf het duikcentrum het huisrif af te struinen. Ik kies voor het laatste, eerst even een gewenningsduik. Dan kan ik gelijk mijn nieuwe cameraset uitproberen. Mijn duikuitrusting staat al ongeduldig op mij te wachten. Langs het hele duikcentrum staan banken en kan je op je gemak alles aantrekken. De steigers zijn van hout en dat maakt het erg prettig om te lopen. Geen zand tussen je tenen en in je uitrusting. Voldoende schaduw is een stukje verderop bij de spoelruimten waar je ook prima je set kan optuigen.

Anderen lezen ook:  Ook koraal op Aruba getroffen door koraalziekte

Ondanks dat er best een grote groep nieuwe duikers aanwezig was tijdens de briefing, zie ik maar een beperkt aantal mensen op de duikbasis rondlopen. Het is er gezellig, maar toch rustig. Samen met een van de divemasters lopen we via een van de twee stalen trappen het water in. Het water heeft die specifieke Caribische temperatuur van ongeveer 29 graden. Onder water is er een lijn uitgezet die je geleidt naar het Buddy Reef. Dit huisrif is al sinds jaar en dag een van de betere huisriffen van Bonaire. Al snel zie ik verschillende onderwerpen die ik met mijn nieuwe camera vast wil leggen. Even wennen aan de instellingen. Gelukkig is het huisrif ook de meest ideale plek om goed en in alle rust te kunnen oefenen met mijn nieuwe camera. Mijn divemaster scharrelt lekker rond en wijst zo nu en dan op een voorbij zwemmende tarpon (een enorm grote zilverenvis). Die woont hier op het huisrif. Bij latere duiken blijkt de hele familie hier te wonen en tel ik in 1 nachtduik zeven exemplaren op hetzelfde moment!

Deze eerste duik zwem ik ook voorbij het Coral Restoration Foundation project dit zich hier onder water bevindt. Erg interessant. Voordat we omkeren ligt er een oud wrakje op zijn kop. Daar zit mooi leven op en zwemmen meerdere lekker felgekleurde vissen rond. Mijn camera smult ervan net als ik! Na een prima ontspannen duik van ruim een uur zijn we weer terug bij de trap. Zonder enige moeite klimmen we de trap op en zetten we de uitrusting op de bank. We praten wat na over de duik en horen van een van de andere duikers dat we de “rood/roze frogfish” gemist hebben. Tja, en aangezien je bij Buddy Dive direct over een nieuwe fles kan beschikken, twijfelen we geen moment. We verwisselen de tanks en samen met de collega divemaster duiken we met zijn drieën even later weer onder om op jacht te gaan naar deze zeldzame frogfish. Binnen een paar minuten zien we deze dan ook trots tussen het koraal zitten. Ik krijg alle tijd en ruimte om dit prachtexemplaar op de foto te zetten. Zo nu en dan verandert hij van pose om het voor de fotograaf aantrekkelijk te houden. Dit is gaaf!

Alles dichtbij

Ik spoel het zoute water van me af bij de douches op het duikcentrum, maak mijn uitrusting schoon in de ontsmetting en spoelbakken en berg deze op in de lockers. Het is tijd om te lunchen. Naast het duikcentrum is het restaurant Blennies aan de kust, waar je heerlijk kan lunchen en dineren. s’ Middags neem ik de tijd om het resort beter te leren kennen. Het is ruim van opzet, mooi verzorgd en het straalt volledig Caribbean uit. Het is van alle gemakken voorzien, twee restaurants, een heerlijk zwembad met ruim voldoende ligbedden, een stukje hoger gelegen “strand” en een pracht van volgroeide natuur. En voor mij het belangrijkste: een compleet full service duikcentrum. Er is zelfs een drive-tru voor duikflessen. Een idee van Buddy Dive Resort, om het duik gemak van de hotel gasten te bevorderen.

Ik meld mij bij de receptie om mij in te schrijven, dit doe ik nu pas omdat we de avond ervoor eerst lekker naar onze kamers konden om je te installeren en uit te rusten van de reis. Om de eilandervaring compleet te maken heb ik bij Buddy Dive Resort een auto gehuurd, zodat ik later in de week zelf op ontdekking tocht kan gaan langs de kust voor andere duikplaatsen. Deze auto staat geparkeerd op het resort en is in dezelfde moeite geregeld. Dat scheelt een hoop tijd, regelen en zorgen. Al met al heb ik nog tijd over voordat ik mijn buddy op ga halen op de luchthaven. Zodoende besluit ik ter plekke om nog maar eens heerlijk te gaan duiken. En 15 minuten later lig ik dan al weer onder water met mijn duikuitrusting aan en mijn onderwatercamera in mijn handen. Want dat is het gemak van Buddy Dive Resort: Duiken wanneer jij dat wilt en zo vaak je dat wilt, 24 uur per dag 7 dagen in de week.

Anderen lezen ook:  MY 4Ever Sea in Egypte: supermoderne liveaboard en geluiddichte hutten

Klein Bonaire

De volgende dag staat de eerste bootduik op de planning, samen met mijn buddy. Strak op schema staan we klaar op de steiger en krijgen we een duidelijke briefing. De spullen gaan aan boord en we vertrekken naar een duiklocatie op Klein Bonaire. ’s Middags wordt er met de boot een enkele duik gemaakt, terwijl ’s morgens altijd een dubbele duik gemaakt wordt. Het duurt ongeveer 20 minuten voor we aan de achterzijde van Klein Bonaire aankomen. Aan boord zijn twee divemasters en een kapitein, samen met 12 duikers. De boot is goed gevuld, maar er is ruimte zat om te zitten en je uitrusting klaar te maken. Na een duidelijke briefing springen we van boord en gaan we onder. Zelf houd ik er van om mijn eigen plan te trekken. Hier werd ik toch wel geïnformeerd dat het wel de bedoeling is dat je de gids moet kunnen zien tijdens het duiken. We gaan dus met zijn alle dezelfde kant op, maar toch ieder zijn eigen weg. Ik merk dat het prima gaat, ik kan mijn eigen ding doen terwijl de gids overzicht over de groep houdt.

We komen typisch Caribische paarse kokersponzen tegen. Op het eerste oog lijkt het een makkelijk object om te fotograferen, maar dat valt erg tegen. Ze zijn groot en moeilijk te belichten. De kleinere oranje en groene varianten laten zicht wat makkelijker vastleggen. Ik stop even bij een plek waar alle varianten papegaaivissen aan het grazen zijn. Normaal gesproken zwemmen deze direct weg, maar in dit geval bleven ze op deze plek afwisselend komen om te grazen en zwommen weer heel even weg om daarna weer terug te komen. Dat gedrag is mij niet bekend. Maar gaf me wel mooi de gelegenheid om deze relatief schuwe vissen eens van wat dichterbij te bekijken. Halverwege draaien we om en veranderen we van diepte.

We worden getrakteerd op een schildpad die rustig rond scharrelt. Mijn model ligt mooi op de zon en stopt zo nu en dan om eens even te kijken wat er te eten is op de bodem. Voordat ik goed en wel mijn camera in stelling heb, is hij vaak alweer vertrokken naar het volgende hapje. Gelukkig kan ik hem bijhouden en krijg ik de kans op een paar portretjes te schieten van hem voordat hij het zat is en de diepte in verdwijnt. We zijn ondertussen weer aangekomen aan het einde van deze duik. Het licht onder de boot heeft mooie stralingen en zo kan ik nog wat extra genieten van de veiligheidstop. Tevreden en voldaan klimmen we weer aan boord. Drogen ons af en tuigen de duikset af. Als iedereen aan boord is, zetten we de terug weg in. Gelukkig is het even varen want dat geeft mij de tijd om te genieten van het varen, de zon, de warme wind en de geur van het zeewater, een heus vakantiegevoel.

Anderen lezen ook:  Een heerlijke vakantie bij Chogogo Dive & Beach Resort Bonaire

We hebben meerder bootduiken in ons verschiet zitten de komende dagen en daar kijken we nu al naar uit. Eenmaal op de duikbasis aangekomen is het slechts een kwestie van je uitrusting in de lockers opbergen en lekker in je appartement jezelf opfrissen. We zijn slechts twee uur weg geweest en hebben een pracht van een duik gemaakt! Voor vandaag houden we het duiken voor gezien. We pakken wat rust en die avond eten we in het restaurant op het resort. Op het menu staan onder andere mijn favoriete klassiekers: spareribs of hamburger. We laten ons het eten, wat overigens naar Nederlandse maat staven goed betaalbaar is, goed smaken.

Verwend

Tijd voor kantduiken! We halen de auto op van het parkeerterrein, rijden de drive Tru binnen en laden de duikflessen in. Vervolgens pikken we onze duikuitrustingen op bij het duikcentrum en gaan we op weg naar de Zoutpier. We genieten van de rit en van het eiland. Want Bonaire heeft nog veel meer te bieden dan alleen duiken. Duiken op Bonaire zijn altijd mooi, waar je ook onder gaat er is altijd wel iets bijzonders te zien. Zeker die bij de Zoutpier. Meestal wemelt het van de scholen vis bij de poten van de zout pier. Prachtig voor groothoekopnames. Maar het is al schemerig en daardoor is het lastiger om deze op de foto te zetten. Ik focus me daarom meer op het kleinere onderwaterleven dat zich op de pijlers heeft gevestigd. Zoals een mooi gekleurde krab die voor me poseert. Maar ook komen verschillende paartjes vlindervissen voorbij. Ook zijn er een paar bijzondere vedersterren op de pijlers te vinden.

Het mooiste nu het donkerder begint worden zijn de kleuren van de zachte koralen en sponzen die daar te vinden zijn. Van knal geel tot donkerrood. We zwemmen van paal naar paal en nemen de tijd om alles eens grondig te bekijken. Elke pijler is weer anders en mooier van kleur. Voor de vissen zullen we een keer overdag terug moeten gaan want met de avondduik was dat niet op zijn mooist Al met al wordt het een lange duik en het is dan ook al donker als we eruit gaan. Het is wel goed is opletten met de deining en de stenen onder water. Gelukkig hebben we beiden voldoende Zeeland-ervaring dus weten we hoe we verantwoord het water kunnen verlaten. We kleden ons om en realiseren ons dat we verwend zijn met Buddy Dive Resort. Alles zit hier onder het zand en het zout. Onze voeten, de duikuitrusting, echt alles. We ervaren dit als tobben. En op dat moment krijg je eigenlijk de bevestiging hoe comfortabel, schoon en georganiseerd alles op het duikcentrum is.

Lazy vakantievieren

Later die week kunnen we toch de verleiding niet weerstaan om ook een aantal kantduiken te maken. We hebben ons dan wel mentaal voor moeten bereiden dat de inspanning die nodig is voor een duik vanaf de kant met de auto vele malen intensiever is dan het gemak van het duiken vanaf het resort. Hoewel voor het echte vakantiegevoel we liever vanaf het resort duiken. Mijn conclusie: Als je er niets voor voelt om continue onderweg te zijn om te duiken, een restaurant te zoeken, of om een rustplek te vinden dan is Buddy Dive Resort de ideale bestemming. Het is een Full Service Dive Resort voor duikers en niet-duikers wat van alle gemakken is voorzien om een ware vakantiebeleving te ervaren. Wij gaan zeker nog eens terug!