Ik ga duiken en neem mee… Een hele hoop! Of je nu gaat duiken in eigen land of op duikvakantie met de auto. Het zijn veel spullen die mee moeten. Creëer extra ruimte met de Thule Arcos die je binnen de minuut, helemaal zelf, op je trekhaak bevestigt. 

Tekst: Judith Rietveld Foto’s: Peter Boots 

Met vrienden duiken is superleuk en ook samen naar de duikstek rijden is gezellig. Maar als je maar weinig laadruimte hebt in je auto zoals ik, wordt het achter elkaar aan rijden. Mijn auto is niet echt groot, helaas past niet alles in de kofferbak. Mijn zwarte bak waar ik alle natte spullen in gooi past precies achterin, maar de tank moet op de achterbank. Als er dan nog iemand mee moet rijden, moet ik of een drybag meenemen voor de natte spullen of de complete uitrusting van mijn buddy moet op de achterbank. Dat wordt dus proppen. En dan heb je ook nog eens natte, vochtige spullen in je auto op de terugweg. Een dakdrager kan ik niet bevestigen op mijn auto. Wanneer ik op het persbericht stuit van Thule, waarbij ze de hardshell bagagebox Arcos introduceren, die je eenvoudig op de trekhaak kunt bevestigen, ben ik direct enthousiast. Ik stuur een mail met de vraag of ik het systeem mag testen omdat het interessant is voor duikers, en ik krijg een positief antwoord. Ik ben heel benieuwd! 

 Geen windweerstand 

Een grote bus stopt voor mijn huis en een enorm pakket wordt uitgeladen. Dat is ‘m! De Thule Arcos is geschikt voor alle auto’s met een trekhaak. Het systeem bestaat uit het Arcos platform en de bagagebox. Op de website staat een video hoe je snel en eenvoudig de box installeert. Het platform bevestig je op de trekhaak, die je vergrendelt met een hendel. Deze duw je eenvoudig naar beneden. Ik heb de large bagagebox gekregen om te testen. Het scheelt maar € 50 euro in de prijs in vergelijking met de medium, maar je hebt wel direct 100 liter meer laadruimte! In de video wordt de bagagebox door een vrouw achterop het platform gezet. Dat staat ook op de website; dat je heel het systeem in je eentje kan installeren. De Arcos bagagebox is zeker niet zwaar; hij weegt maar 20 kg. Dus ja het kan prima alleen, maar het is voor het gemak handiger om het met z’n tweeën te doen.

Anderen lezen ook:  Altijd verbonden met de Aqua Lung i470TC

Wanneer de bagagebox op het platform ligt, bevestig je nog enkele schroeven. Dan zit hij zo vast als een huis! Nog even de stekker bevestigen voor de lichten en het nummerbord bevestigen. Nu is hij klaar. Het is dus duidelijk dat de bak aan de trekhaak van de auto hangt, ik heb zoiets nog nooit gezien. Thule is dan ook revolutionair met dit ontwerp. Het ontwerp van Thule Arcos is modern en gestroomlijnd, met een aerodynamische vleugelvorm waardoor het aanvoelt als een natuurlijke verlenging van het voertuig. Over een bagagebox achter de auto is nagedacht; Het dak is vrij en zo heb je geen windweerstand en herrie van een dakkoffer. Zo beperk je dus het brandstofverbruik en behoud je je bereik met je elektrische auto. Bij het Thule Test Center is de box uitvoerig getest. Grappig weetje: Met een Volkswagen ID4 was het gemiddelde verbruik (kWh/100km) op een afstand van 5400 km in wisselvallig weer zelfs 4% lager dan zonder laadbak.  

 Inladen maar!

De bagagebox kan op slot met de meegeleverde sleutel. Het SlideLock-systeem met gescheiden sluit- en openingsfuncties zorgen dat je precies weet of de box goed gesloten is. Bij het handvat is dan de rode streep weg. Ook kan je de sleutel er niet uitkrijgen als hij niet goed dichtzit. Heel fijn vind ik dat de laadbak laag bij de grond hangt. Zo kun je de box in tegenstelling tot een dakkoffer eenvoudig inladen. Ook is de kofferbak gewoon bereikbaar dankzij het lage profiel en de wigvorm. Genoeg praktische info nu, laten we eens kijken wat er allemaal in past! Mijn zwarte bak past perfect. Deze kan je zekeren met de meegeleverde spanbanden. Mijn duikfles leg ik ernaast, ook gezekerd met de spanbanden. Mijn BCD, ademautomaat, vinnen en nog wat losse spullen liggen in het krat. Mijn droogpak leg ik op de fles. Ik heb nog zoveel ruimte over! Maar er past dan ook 400 liter in! De box vergrendel ik met het SlideLock-systeem. Dit doe je door op drie punten het deksel goed in te drukken. Voor mij werkt het het beste om wat tegendruk te geven vanaf de onderste bak op de betreffende plek, en deze richting het deksel te duwen. Klik, klik en klik. De rode streep is weg. Sleutel omdraaien en nu mijn buddy ophalen!  

Anderen lezen ook:  Wat is het verschil tussen DIN en INT?

 Er kan nog meer bij 

In mijn achteruitkijkspiegel kan ik de zijkant van de bak zien. Ik moet achteruit mijn straat uitrijden maar ik heb mijn gewone zicht zoals altijd, omdat de Arcos bagagebox zo’n laag profiel heeft. Tijdens het rijden merk je helemaal niks van de bak. Geadviseerd wordt om niet harder te gaan dan 130 km/u op de snelweg, maar ik mag gezien het tijdstip nu toch niet zo hard. Aangekomen bij mijn buddy Pim, staart hij vol bewondering naar de bagagebox. “Kijk, dat is nog eens handig!” We laden ook zijn duikuitrusting in en het past perfect. Er zou nog een uitrusting bij kunnen, de duikfles zou alleen achterin moeten. Aangezien het laadvermogen 50 kg is en een duikfles rond de 12 kg weegt (10 liter), moet je hier dus wel rekening mee houden. We sluiten de koffer weer en rijden naar de duikstek. Wanneer een dikke bui over ons heen valt, maak ik me absoluut geen zorgen; De duurzame harde buitenkant beschermt onze spullen tegen vuil en water.

Eenvoudig schoonmaken

We gaan duiken bij de Reeuwijkse Plassen en we hebben direct bekijks met onze hardshell bagagebox.  Een duiker komt naar ons toe en zegt enthousiast: “Is dit die nieuwe box van Thule? Wat een mooi ding! Ik zat er al aan te denken om die te kopen…” Na een grondige inspectie van de duiker en wat er wel niet allemaal in past, maken we ons gereed voor de duik. Ideaal zo: klep open, niet half in een auto hoeven te hangen om iets te pakken en gewoon relaxed aankleden. Na de duik gooien we de natte spullen in mijn krat. De flessen en pakken passen daar niet in, die leggen we bovenop. Eenmaal thuis spuit ik de bak vanbinnen af met water. Ideaal! Zo voorkom ik dus ook zoutplekken in mijn kofferbak of op de bekleding van mijn auto.

Het platform kan je er weer afhalen, maar als je genoeg opbergruimte hebt, zou ik ‘m gewoon aan de box laten zitten. Dan heb je echt binnen de minuut een extra kofferbak gecreëerd voor je auto. Voor mij is de Thule Arcos niet alleen handig voor duiken, maar ook voor de gezinsvakanties. Mijn vriend rijdt altijd, en mijn stoel moet altijd een stuk naar voren als we op vakantie gaan om extra ruimte te maken. Dat hoeft nu niet meer. Onze zoon en hond Luna moeten ook mee, en die zitten nu niet meer samen opgepropt op de achterbank, maar gewoon comfortabel als altijd. Want in de bagagebox passen al onze tassen met kleren, bordspelletjes en de hoofdkussens die we ook altijd meenemen!   

Anderen lezen ook:  Nieuw onderzoek naar de Fysiologie van Diep Rebreather Duiken

Conclusie

Zoals je wel merkt, ben ik super enthousiast over de Thule Arcos. Het enige nadeel voor mij is dat ik ‘m niet thuis kan stallen aangezien ik geen grote schuur heb. Gelukkig heeft mijn moeder die wel. Er hangt zeker een prijskaartje aan maar het is nog altijd goedkoper dan een station of SUV aan te moeten schaffen. Ik vind het een geweldige oplossing om meer ruimte te creëren. Ook dat de bagagebox achter de auto hangt, is ideaal. “Mam, mijn iPad ligt in mijn tas in de box!” Tetrissen in de kofferbak en op de achterbank hoeft niet meer en je kunt snel iets pakken uit de box. En dan nog heb je heel veel ruimte over!

In het Thule Test Center™ in Hillerstorp, Zweden, ondergaan de Thule-producten rigoureuze testen. Zo weet je zeker dat je veilig op pad kunt. Dit zijn de proeven die de bagagebox heeft doorstaan:  

Crashtesten
Thule voert meerdere crashtesten uit op verschillende snelheden en bij verschillende gewichten om te zien hoe de Thule Arcos je voertuig beschermt tegen beschadiging. 

Slijtagesimulaties
Speciale testen die worden uitgevoerd om te beoordelen hoe bagageboxen zich houden in de loop der tijd om de duurzaamheid en prestaties ervan op de lange termijn te bepalen. 

Blootstellingstest
Om de prestaties van bagageboxen te evalueren in omstandigheden die zich tijdens het gebruik kunnen voordoen, stelt het testcenter deze bloot aan extreem hoge en lage temperaturen, vocht, zonlicht en chemische stoffen. 

Thule Arcos platform

  • 9 kg 
  • Door 1 persoon te bevestigen 
  • 67 x 69 x 26 cm 
  • Prijs: € 430 

Thule Arcos Box

  • Hard shell bagagebox 
  • Twee maten beschikbaar: medium & large  
  • Large: 400 liter, 171 x 78 x 54 cm, 50 kg laadvermogen, gewicht 20 kg 
  • Medium: 300 liter, 141 x 78 x 52 cm, 50 kg laadvermogen, gewicht 17 kg 
  • Prijs medium: € 949,95, Large: € 995,95

Voor meer informatie: klik hier