“Mam, wanneer gaan we nou eindelijk weer eens samen op duikvakantie?” Ik krijg die vraag al een aantal jaar. De laatste keer was 5 jaar geleden naar Marsa Alam toen ze als tienjarige net haar Junior OWD gehaald had. Direct bij haar eerste duik vanaf de boot was het al raak, we belandden midden in een groep dolfijnen! Mylène keek haar ogen uit tijdens de duiken die volgden en sindsdien is ze een beetje ‘duikverwend’. Voor de duiken hier in Nederland kan ze namelijk maar weinig enthousiasme opbrengen. “Ik vind er niet zoveel aan hoor, helemaal geen kleur, alles is grijzig, geef mij maar tropisch water.”

Tekst & foto’s: Manja Jurgens

En dus is dat wat we deze zomervakantie eindelijk weer gaan doen, we gaan op duikvakantie naar de Rode Zee, dit keer naar Sharm el Sheik. We kijken er enorm naar uit samen! We vertrekken vanaf luchthaven Eindhoven met een semidirecte vlucht, we hebben alleen een korte stop op Hurghada. Aan het einde van de middag landen we op onze bestemming en worden we door onze chauffeur naar het Turquoise Beach Hotel en naast gelegen duikcentrum gebracht. Na het inchecken maken we gelijk kennis met het enthousiaste team van Story Divers en bespreken we de duikplannen voor de komende dagen. Even rustig beginnen nog hoor, want wat is het heet zeg, even wennen weer die 40+ temperaturen!

We starten de volgende ochtend met een relaxte en ondiepe kantduik vanaf een nabij gelegen resort. Zelfs in de schaduw onder een afdak is het flink zweten tijdens de briefing, dochterlief besluit daarom niet alleen haar pak in het spoelbassin te leggen, maar er zelf gewoon maar bij te springen. “Dat trekt een stuk gemakkelijker aan!” Ze heeft gelijk ook.

Toch weer spannend om te duiken met mijn dochter

Ik vind het toch altijd weer een beetje spannend, met mijn dochter duiken, maar met onze ervaren duikgids Sherif aan onze zijde hoef ik mij geen zorgen te maken, hij houdt haar goed in de gaten. Wat is dit toch genieten, er gaat echt niets boven duiken in tropisch water op kleurrijke koraalriffen. De middag relaxten we lekker aan het zwembad van het hotel en de volgende dag gaan we met de boot van Story Divers, Story 1, naar Ras Mohammed National Park. Vanaf het duikcentrum is nog geen 5 minuutjes rijden naar de haven, ideaal.

Anderen lezen ook:  Naar Soedan met de Blue Force Fleet

Bootduikdagen vind ik misschien wel het allerleukst, het varen, de golven, zonnen op de boot en dan ook nog mooie duiken maken! Het zijn allemaal driftduiken, 2 duiken in de ochtend en de laatste na de lunch. En wat worden goed verzorgd door de crew, met vers fruit, vers gebakken cake, koude drankjes en een heerlijke lunch, we komen niets tekort zo.

Een manta is gespot, die moet ik ook zien!

De kans dat je hier groter zeeleven, zoals manta’s, haaien en walvishaaien kan spotten is groot in Sharm el Sheik, juist omdat de Golf van Suez en de Straat van Tiran hier samen komen met de Rode Zee. Dat is dan ook waar ik op hoop, vooral een manta of walvishaai, die zou ik zo graag eens in het echt zien! Sherif neemt ons dan ook mee naar de duikstekken waarop de kans om 1 van beide te zien het grootst is. Ze worden hier dagelijks gespot. We maken fantastische duiken, komen de ene schildpad, na de andere tegen. We zien prachtige adelaarsroggen, ontzettend grote napoleonvissen, enorme murenen, zelfs een luipaardrog, maar nog steeds geen manta of walvishaai.

Tijdens een bootduik, weer in Ras Mohammed, duiken we met een iets groter groepje, Shazley Hassan en Ionela Băbeanu, eigenaren van Story Divers, zijn ook mee. Het zicht is minstens 25, 30 meter en dus duiken we relatief ver uit elkaar, ik toevallig achteraan. Plots wordt er vooraan druk gebaard “een manta, een hele grote!” Maar hoe hard ik ook zwem, ik ben niet op tijd, ik vang niet eens een glimp op van die kennelijk énorme manta. Hoe is het mogelijk? Is er eindelijk eentje daar waar ik ben, zie ik hem nog niet! Even flink balen.

Anderen lezen ook:  400 jaar oud scheepswrak ontdekt voor Portugese kust

Summer crush

In het hotel hebben we bij het zwembad inmiddels wat andere gasten leren kennen en zijn we al dikke vrienden met het animatieteam geworden. Mylène slaat dus zo nu en dan een duikje over om lekker in het hotel te blijven. Dat heeft vanzelfsprekend niets te maken met die ene leuke jongen die verdacht vaak ook naar haar kijkt. No problemo, ik vind het prima om zonder haar te duiken en stiekem is deze summer crush van haar natuurlijk hartstikke schattig.

Veel leuke dingen te doen na het duiken

In de avonden lopen we af en toe richting het centrum, we zitten in de Sharm el Maya wijk, vlak bij de Oude Markt, de indrukwekkende Sahaba moskee en honderden kleine winkeltjes, er moeten tenslotte wel souvenirtjes gekocht worden. Of we halen een ijsje bij IJssalon Gigi’s om de hoek. Direct naast Story Divers zit pizzaria Il Vizietto met Italiaanse eigenaar, absoluut een aanrader, waar we het avondeten in het hotel met plezier een paar keer voor overslaan.

Ik voel me heus niet oud nu

Slechts één avond maken we het echt laat, we worden door het animatieteam uitgenodigd mee te gaan naar een exclusieve beachparty. Met schuimkanonnen, dj’s en buikdanseressen. ‘Leuke jongen’ mag ook mee van zijn ouders, op voorwaarde dat ik meega en ze in de gaten hou. Ik voel mij heus niet oud nu. Ondanks de hitte en mijn ‘bejaardheid’ dansen we tot diep in de nacht.

In de dagen erna ben ik nog steeds hoopvol gestemd op het spotten van iets bijzonders onder water, terwijl ik ondertussen blijf genieten van elke duik. Vooral mooie koraaltuinen met alle scholen rifvissen blijven mij fascineren. Sherif neemt mij mee voor een kantduik op een echte ‘mantaspot’, we maken er 2 duiken, de 2e zelfs van 90 minuten. We turen eindeloos in het blauw, er komt van alles voorbij, maar weer geen manta. Gisteren is die hier natuurlijk nog wel gespot. Ik begin langzaam het gevoel te krijgen dat het misschien aan mij ligt…

Anderen lezen ook:  Bij Nemo Dive Club en Hotel in Safaga is iedereen welkom

Ook de walvishaai gemist…

Ook tijdens de laatste bootduikdag van onze vakantie ‘zit het mij niet mee’. Dat is relatief natuurlijk, want het was een hele mooie duik, een megagrote school jackfish op zo’n 30 meter diepte, prachtige koralen, oneindige veel kleurrijke rifvisjes. We gingen in 2 groepjes te water, ieder groepje dook een andere route op het rif. Eenmaal weer terug op de boot blijkt het andere groepje verdorie een walvishaai gezien te hebben! Ik ben nu officieel jaloers en zou ze het liefst over boord gooien!

Mylène maakt het daarna gelukkig weer helemaal goed voor mij door de allerlaatste duik weer mee te gaan en ik nog een aantal ontzettend leuke filmpjes van haar kan maken. Ik heb weliswaar nog steeds geen manta of walvishaai gezien, maar we hebben van iedere duik genoten! Met grote dank aan onze altijd vrolijke duikgids Sherif, eigenaren Ionela en Shazley en de rest van het team van Story Divers. Altijd hartelijk en niets is hen te gek. Heb jij plannen om naar Sharm el Sheik te gaan, dan zou ik dit duikcentrum zeker overwegen!