Foutanalyse: Door een defecte ademautomaat en een kraan van een fles die maar half open staat, komen twee duikers in de gevarenzone. Ineens krijgt één van de twee geen lucht meer.

Max kan het zich nog goed herinneren. Het zou zijn 29ste duik worden en de belangrijke buddycheck werd vergeten.

Ze gaan duiken in de Middellandse Zee. Als Max zijn duikset opbouwt en de kraan opendraait, hoort hij bij de manometer een licht gesis.

Hij rommelt wat aan de ademautomaat en de manometer. Dan doet hij de kraan dicht en weer een halve draai open. Het gesis blijft. Hij denkt dat het geen kwaad kan, en loopt samen met zijn buddy naar het water.

De duik verloopt in eerste instantie zoals gepland. Na 35 minuten kijkt Max voor het eerst op zijn manometer. Tot zijn grote schrik ziet hij terwijl hij inademt, de wijzer van 50 bar naar 0 bar gaan.

Hij geeft zijn buddy het teken dat iets niet in orde is. Zijn buddy ziet wat er aan de hand is en probeert de kraan verder open te draaien. Maar in plaats van open draait hij de kraan compleet dicht. Ineens krijgt Max geen lucht meer. In paniek geeft hij het teken dat hij zonder lucht zit, en hij vraagt de octopus van zijn buddy. Eerst denkt Max dat het een materiaalprobleem is.

Maar bij zijn buddy valt het kwartje – hij geeft de octopus aan Max en draait de kraan nu de goede kant op open. Max pakt zijn eigen 2e trap weer en kan opgelucht ademhalen. Samen beëindigen ze de duik. Na de duik bespreken ze wat er fout is gegaan: buddycheck vergeten. Ze hebben veel geluk gehad.

Anderen lezen ook:  Duiker overlijdt tijdens zoektocht naar avonturier Marc Sluszny

Fout 1: Waarom doe je een buddycheck?

Juist, om materiaalproblemen zoals de defecte ademautomaat en de niet volledig geopende kraan te ontdekken en overeenkomstig te handelen.

Fout 2: Na 35 minuten kijkt Max voor het eerst eens op zijn manometer!

Niet verstandig – de luchttoevoer is van levensbelang en die moet je goed in de gaten houden.

Fout 3: Dit had heel anders kunnen aflopen.

Iemand die zonder lucht zit, kan in paniek raken en dramatische gevolgen hebben.

Kraan dicht

1 Tijdens het opbouwen van zijn duikset hoort Max lucht uit zijn manometer ontsnappen. Hij doet er niets aan (fout 1).

2 De twee duikers gaan het water in en dalen samen af. Op vijf meter geven ze elkaar het ok-teken.

3 Na 35 minuten kijkt Max op zijn manometer (fout 2). De wijzer gaat heen en weer. Is zijn fles leeg?

4 Zijn buddy ziet aan de manometer dat de kraan van de fles niet goed open staat en draait hem per ongeluk dicht (fout 3).

5 Ineens krijgt Max geen lucht meer en geeft hij zijn buddy het desbetreffende teken.

6 Zijn buddy geeft hem de octopus en opent zijn fles. Daarna beëindigen ze samen de duik.

Uitrusting controleren

Dit voorbeeld laat zien hoe belangrijk het is om de duikuitrusting voor de duik goed te checken en problemen op te lossen.

Als je bij het opbouwen van de duikset al een probleem opmerkt, dan kun je beter vragen of er reservemateriaal is. Bovendien ontsnapt er in dit geval lucht uit de manometer, die met een hogedrukslang aan de 1e trap zit.

Anderen lezen ook:  Crown of thorns: zeemonster of toch niet?

Als er een reserve-ademautomaat was geweest, had Max deze erop kunnen zetten. Een ander punt is de noodzaak van een buddycheck voor de duik. Dan was direct opgemerkt dat de kraan niet volledig open was.

Ook tijdens de duik moet je geregeld op de manometer kijken. Dan was het probleem eerder aan het licht gekomen. Dat de buddy met al zijn goede bedoelingen de kraan dichtdraaide, maakt het er niet beter op. In een noodsituatie onder water moet je de rust bewaren en bedachtzaam handelen. Dit had heel anders kunnen aflopen want een duiker zonder lucht is altijd een risico.

Ik kan iedereen aanraden om de PADI specialty Equipment te doen. Dan vergroot je je kennis van de duikuitrusting en begrijp je beter hoe alles werkt.

Ook zul je problemen met de uitrusting sneller ontdekken en kunnen oplossen. Want hoe dan ook, veilig duiken begint met een duikuitrusting die goed werkt.

geen lucht

Julia Wratschko, PADI Regional Manager

Alle foto‘s: Wolfgang Pölzer