In de week van 15 tot 22 juni 2023 verbleef ik, samen met mijn familie, aan boord van de Sea Serpent Excellence. Een welbekende vloot in Egypte, die bekend staat om de goede service en kwaliteit aan boord. En dat hebben zij zeker waargemaakt in deze week! Alle zorgen werden ontnomen, zowel voor het verblijf aan boord als de duiken. Een ongelooflijk gastvrije service, op een hele vriendelijke manier. De bemanning is enorm attent en behulpzaam.

Een reisverslag van Meral (Diving World)

Donderdagmiddag kwamen we aan boord. Na een rondleiding en uitleg over de faciliteiten aan boord, mochten we onze sets opbouwen en de koffers uitpakken. Hierna stond het diner al klaar en ontmoetten we de rest van het gezelschap. De boot was volgeboekt, 24 personen met vele verschillende nationaliteiten. Tussen de meeste gezelschappen ontstond meteen een klik en de eerste avond werden de eerste vriendschappen gesloten.

Safety First

Vrijdagochtend werden we vroeg gewekt en kregen we de duikbriefing. Een uitgebreide briefing, maar wel met belangrijke en noodzakelijke informatie. De eerste duik was een checkdive, waarbij we langs het rif van Small Giftun een rustige duik maakten met de groep. Iedereen diende zijn decoboei op te laten, ter voorbereiding van de rest van de week. Door middel van de boei geef je aan de boten en zodiacs aan dat er duikers in het water zijn. Hiermee sein je de zodiac dat je boven water komt, zodat ze je kunnen ophalen. Gezien de meeste van ons dit al enige tijd niet hadden gedaan, was het fijn om hier een keer mee te kunnen oefenen.

Anderen lezen ook:  Wadi Sabarah Lodge : pure ontspanning onder én boven water

Na deze duik werd de brandoefening geoefend. De noodbel werd geluid, iedereen werd verzocht de reddingsvesten uit de cabines te pakken en door het noodluik de nooduitgang te testen. Alle 24 moesten we door het noodluik, via de crewcabine, over het dek naar het zonnedek. Alle lof voor deze oefening, niet alleen een mondelinge uitleg, maar een daadwerkelijke oefening voor de nooduitgangen van de boot. Van alle kanten kwamen er positieve reacties hiervoor!

Duiken, eten, vrije tijd en weer duiken

De dagen hierna bestonden uit duiken, eten, vrije tijd en weer duiken. Perfect voor de fanatieke duiker! Tussen de duiken door was er met name rust aan boord, waarschijnlijk ook door de wekker, die vaak om 6 uur al ging. De duiken werden uitgebreid nabesproken en gelogd en de gemaakte foto’s werden bekeken.

Het weer leek goed, helaas moesten we wegens slechtere weersvoorspellingen wel een aanpassing maken in het bootschema. In plaats van 2 dagen bij de Brothers eilanden, bleven we 2 dagen bij Daedalus reef. De tocht tussen deze twee duikplaatsen was onrustig, de golven waren hoog dus de boot deinde veel. Ondanks deze bewogen nachttocht, zat iedereen ’s ochtends weer fris aan het ontbijt voor de volgende duik.

De groep werd opgedeeld in twee groepen, die onder leiding van een gids doken. De focus lag op het zien van groot onderwaterleven, met name haaien. Bij de Big Brother hadden we geluk, op relatief korte afstand kwam de eerste hamerhaai ons tegemoet. Een fantastisch, adembenemend moment, dat voor velen van ons heel bijzonder was om mee te mogen maken. De Big Brother heeft onder water twee scheepswrakken liggen die veel bedoken worden, de Numidia en de Aida. We doken naar de Numidia en zagen het schip al op grote afstand liggen. Door de diepte van het wrak is het voor ons helaas niet mogelijk om (met Nitrox) het hele wrak te beduiken, maar alleen het zicht erop is al prachtig! De stroming is stevig rondom de boot, maar als je hierop inspeelt is het een prettige duik. De Little/Small Brother staat bekend om de enorme hoeveelheid vis die hier te zien is, groot en klein.

Anderen lezen ook:  Dahab of Sharm el Sheikh: Duikcentrum Circle Divers biedt op beide plekken eersteklas duiken

Duiken verveelt nooit

Bij Daedalus doken we twee dagen, we hebben hiermee vrijwel alle kanten van het rif mogen aanschouwen. Met grote scholen vis, hamerhaaien en prachtige koralen was Daedalus ook een fantastische duikstek!

Elphinstone heeft twee mooie plateau’s waar diverse haaien vaak te zien zijn. Wanneer je van deze plateau’s weer terug zwemt naar het rif zie je de mooie koraalformaties en enorme scholen vissen bij de zijmuren van de plateau’s. De watertemperatuur werd gedurende de week warmer, waardoor de kans op het zien van de haaien kleiner werd. Helaas hebben we hierdoor niet veel geluk gehad, maar heel af en toe werd er nog een Longimanus of hamerhaai gespot door één van de duikers of groepen. Voor ons op Elphinstone Reef helaas geen haaien, maar de hamerhaai kan van onze bucketlist worden afgevinkt!

De laatste duiken maakten we op de ‘terugweg’ van Elphinstone naar Hurghada. We dachten al het moois gezien te hebben tijdens de eerdere duiken, maar niets bleek minder waar! De kleurrijke koraalsoorten, schildpadden en gorgonen zijn hier groots aanwezig en de koraaltuinen vormen zich hier. De blue spotted stingrays en octopussen maakten het geheel helemaal af. Tot op de laatste duik werden we steeds weer verrast door al het moois dat de Rode Zee te bieden heeft. De duiken hier vervelen nooit!

Terug aan het vasteland

Woensdag kwamen we na 5 dagen op zee weer in de buurt van Hurghada, waar we eind van de middag in de haven terugkeerden. De loopplank werd uitgelegd en we mochten van boord, het vasteland op. ’s Avonds keerde iedereen weer terug voor ons laatste diner samen. Contactgegevens werden uitgewisseld zodat alle foto’s en video’s gedeeld konden worden en er onderling contact kon blijven. Een gezellige afsluiter van deze mooie week samen!

Anderen lezen ook:  DUIKEN SEPTEMBER: Rode Zee

Het einde van de reis

Donderdagochtend na het ontbijt vertrok iedereen langzaamaan met verschillende transfers in diverse richtingen. De een naar de luchthaven, de ander naar een hotel of daghotel. Wij hebben ervoor gekozen nog een dagkamer te boeken in het Bella Vista Resort, gezien onze late terugvlucht. Deze laatste dag konden we nu doorbrengen aan het strand en zwembad, met lunch en drinken inbegrepen.

Hierna stapten we toch echt, met lichte zeebenen, weer terug het vliegtuig in naar Nederland. Met prachtige herinneringen en een hoop nieuwe reisplannen voor de toekomst! Dit was zeker niet de laatste Sea Serpent liveaboard die we gaan doen!

Sea Serpent Excellence: https://www.divingworld.nl/BESTEMMINGEN/De-Rode-Zee/Egypte/Liveaboard-Boten-Egypte/Sea-Serpent-Excellence/

Algemene pagina van de Sea Serpent Liveaboards: https://www.divingworld.nl/cybergate/sitebase.asp?pid=13&sid=1&searchtext=sea+serpent&mc=&dc=

Meer informatie en te boeken via  https://www.divingworld.nl/Blog/duikblog/index.asp?sid=1&pid=91&gid=45&lid=1&action=3&itemID=67